tirsdag 26. april 2016

Lesemåned mars 2016

Leseåret startet ganske stusslig, men i mars tok det seg virkelig opp, godt hjulpet av en påskeferie som primært ble tilbragt med bok i hånden (eller fanget, se punktet om Johan Harstads hendige lille...) enten på balkongen eller i sofaen. 11 bøker på en måned - det er lenge siden sist. Fem ungdomsromaner, en diktsamling, en biografi, fire romaner. En på engelsk, en på svensk, en på nynorsk, en på.. tja, hva skal man kalle det?



Johan Harstad - Max, Mischa og Tetoffensiven
Av og til er 1083 sider bare ikke nok... Jeg elsket den fra første side og følte meg tom da det var over - jeg vil ha mer! (julegave)

Pearl S. Buck - Peony
Jeg hadde aldri hørt om Pearl Buck før jeg begynte å jobbe på folkebibliotek - der var hun rikelig representert. Etter en rask titt på omslag og baksidetekster plasserte jeg henne i eldre dameroman-kategorien (fordomsfull vet jeg ingenting om) og tenkte ikke mer på det, før jeg til min store overraskelse fant igjen navnet på listen over nobelprisvinnere i litteratur. Ikke av de mest åpenbare og høyest aktede vinneren, riktignok, men det er likevel et stykke fra standard dameromanforfatter til å i det hele tatt bli vurdert i Nobel-sammenheng...

Boka foregår i et samfunn jeg ikke ante at har eksistert - blant opprinnelig europeiske jøder i Kina på 1800-tallet. Peony er tjenestejente ("bondswoman" - det antyder vel mer eierskap enn ansettelse, men samtidig blir det feil å si slave) hos en av byens mest velstående jødiske familier, og nærer varme følelser for familiens jevnaldrende sønn David - noe hans formidable mor slett ikke synes noe om. Hvis dette hadde vært en av dameromanene jeg trodde det var, ville resten vært ganske forutsigbart, men det er adskillig mer komplekst enn som så. Jeg synes nok miljøskildringene og det ytre er mye mer interessant enn selve historien - her var det mye å lære. (egen bokhylle, loppemarkedkjøp i fjor)

Philippa Gregory - Den blå hertuginnen
Philippa Gregory - The kingmaker's daughter
Flere av Philippa Gregorys bøker om de viktige kvinner fra Rosekrigene, her hhv Jaquetta, Lady Rivers og Anne Neville. Jeg leser dem ikke helt i rekkefølge, men det er ikke så farlig. Alle foregår mer eller mindre samtidig, hver bok forteller historien sett fra synsvinkelen til hovedpersonen - og viser effektivt hvorfor det aldri finnes én fasit. Særlig nyttig å ha friskt i minnet da jeg var på Nationaltheatret og så Richard III... (lånt på biblioteket, begge to)

Øyvind Rimbereid - Solaris korrigert

Rimbereids kritikerroste og prisbelønte diktsamling, hvor hoveddelen er framtidsvisjonen Solaris Korrigert  er et vanvittig sært språklig eksperiment, en blanding av stavangersk og engelsk med mye alternativ grammatikk og ortografi. Jeg får stort sett fullstendig mark av å lese sånt, men så tok nysgjerrigheten når det gjaldt Ane Dahl Torps dramatisering av diktet på Det Norske Teatret overhånd, og jeg innså at det å lese boka på forhånd antagelig kunne være lurt (jeg hadde rett...). De første sidene er ganske frustrerende, men det hjelper å lese langsomt og høyt, og når jeg kommer inn i det er det veldig fascinerende, både språk og innhold. (lånt på biblioteket)

Lady Fiona Carnarvon - Lady Almina och verklighetens Downton Abbey
Jeg falt av Downton Abbey etter første sesong - det ble for mye intriger og styr for meg. Dokumentarene som har fulgt i seriens kjølvann har jeg derimot hatt mye glede av. Denne er skrevet av den nåværende grevinnen på Highclere Castle (innspillingsstedet for Downton Abbey) og handler om en av hennes forgjengere - Lady Almina, som var grevinne på Highclere fra 1895. En grepa dame som blant annet drev sykehus under første verdenskrig og deltok på sin manns mange reiser til Egypt - hvor nevnte mann (som da altså var lord Carnarvon, den femte i rekken) fant Tutankhamons grav. Takknemlig utgangspunkt for en biografi som er tidvis spennende og interessant, men tidvis også litt for pludrete og usammenhengende. Det blir litt mange anekdoter uten mål og mening. (Egen bokhylle, kjøp i Sverige i fjor)

Alle ungdomsbøkene jeg leste i mars har fått et eget samleinnlegg: Hjemmekontor #2 (Alle er forøvrig lånt på biblioteket)

Gayle Forman - Bare en dag
Gayle Forman - Bare ett år
Caterina Cattaneo - Malstrøm
Aina Basso - Inn i elden
Guro Hoftun Gjestad - Ord på S

Ingen kommentarer: