fredag 11. september 2015

Dikt-redningsaksjonen

Jeg har en vag tanke om å lese mer lyrikk i høst. Det er forsåvidt en tanke jeg har stadig vekk, men den er sterkere enn vanlig for tiden, og det er jo en lovende start. At jeg allerede har en hylle full av diktbøker jeg har lyst til å lese hjelper også. I likhet med huset øvrige bokhyller legger også denne jevnlig på seg, ikke minst da jeg hadde en kasseringsrunde i vår...


Johan Ludvig Runeberg: Fänrik Stål sägner - Et av de store finske eposene, utgitt midt på 1800-tallet med tema fra finskekrigen i starten av århundret. Innledes med diktet Vårt land - nå Finlands nasjonalsang. Dette er en illustrert utgave med ordforklaringer og kommentarer (de kan komme godt med...) og er stemplet Gave fra Nordens Finnlandsfond ved Foreningen Norden. Datokortet bakerst tyder på at ingen noensinne har viet stakkars Runeberg nevneverdig oppmerksomhet...

Inger Christensen: Alfabet - Dansk klassisker fra 1988, med en tittel som unektelig har en viss bibliotekar-appell...

Victoria Durnak: Stockholm sier - En suite om å være student i Stockholm. Jeg er veldig glad i Stockholm, jeg liker dikt - dette må jo bli bra.

Halldis Moren Vesaas (red.): I grenselandet - Antologi om alderdom og død. Umiskjennelig en diktbok fra Bokklubben ca 1970...

Cathrine Grøndahl: Jeg satte mitt håp til verden - Dikt om å bli og å være mor. Denne leste jeg da den kom, og den tåler absolutt å leses igjen.

John Donne - Eit menneske er inga øy - For noen år siden var jeg på konsert med Ketil Bjørnstad og Anneli Drecker, hvor de framførte tekster av John Donne tonesatt av Bjørnstad. Jeg har hatt lyst til å lese mer av Donne siden, å ha ham lett tilgjengelig i egen hylla øker jo sannsynligheten for at det faktisk vil skje.


Men først skal jeg bli ferdig med en nyinnkjøpt, allerede påbegynt diktsamling - da tittelen The beautiful librarians dukket opp, var det jo ingen vei tilbake...


1 kommentar:

Heidi sa...

Hærlig! God diktlesniŋg! Er hekta på dikt selv for tiden; drar stadig frem de uleste i hylla. Kos!