søndag 5. oktober 2014

Sara Lövenstam - Tilbaka til henne

På landsbygda i Sverige i 1906 blir lærerinnen Signe engasjert i kvinnesak og stemmerettsspørsmål. I en av Stockholms forsteder lever Hanna et ganske grått og middelmådig nåtidsliv, med en samboer, en jobb og en leilighet hun egentlig ikke er så fornøyd med, samt en mor som stadig minner henne på hennes tilkortkommethet. En dag havner en brosje, et par sko, et par gamle briller og en trelinjal i Hannas besittelse, og langsomt vekkes en nysgjerrighet i henne. Hvor kommer tingene fra, og hvorfor påvirker de henne sånn?

Bokas drøyt 500 sider veksler mellom Hannas nåtidstilværelse, hvor en endring langsomt tvinger seg fram, og Signes utfordringer som småbylærerinne, kvinnesakskvinne og stemmerettsforkjemper. Etterhvert som Hanna nøster seg fram i historien til sine nye eiendeler, anes det selvfølgelig en sammenheng mellom de to kvinnene, men den er ikke så rett fram og åpenbar som jeg tidvis tror.

Feminist som jeg er, så er det særlig Signes historie som engasjerer meg (og får meg til å innse hvor lite jeg vet om kampen for kvinners stemmerett i Sverige), men jeg blir også mer og mer opptatt av Hanna og hennes forsøk på å ta grep om eget liv Begge hendelsesforløpene overrasker stadig med vrier og retninger jeg ikke ser komme, og det er flust av gode formuleringer og underfundigheter som får meg til å humre for meg selv (folk ser nemlig rart på deg om du ler høyt på toget...) mens jeg leser.

Et nytt vellykket "billig-svensk-pocketbok-kjøpt-på-måfå"-forsøk. Har sagt det før - det er mange gode svenske forfattere der ute.

Ingen kommentarer: