søndag 25. august 2013

Kvinner på hylla og andre leserundersøkelskonklusjoner


Bokmerker dro i gang blogghøsten med en leserundersøkelse fra Bokhora og mange bloggere har hengt seg på. Det spørsmålet jeg umiddelbart bet meg merke i var nummer 3 - Er det mest mannlige eller kvinnelige forfattere i bokhyllen din? Alle jeg har lest (det er riktignok ikke så mange) har svart at de tror de har flertall av menn. Jeg var ganske sikker på at det var mest kvinner hos meg - hvert år når jeg oppsummerer leseåret har jeg lest flere kvinnelige enn mannlige forfattere, og da vil jo en naturlig hypotese være at det gjenspeiles i hylleutvalget også. Men siden jeg er en nysgjerrig sjel, holdt det ikke å tro - her måtte det telles... Jeg holdt meg til skjønnlitteratur - romaner, noveller og drama - og fant at 358 av 602 bøker - ca 60% - var skrevet av kvinner.

Og når jeg først var kommet så langt, kunne jeg jo svare på resten også...

1. Hvilken bok leste du sist?
Den siste jeg fullførte - for et par dager siden - var Lewis Carrolls klassiker Alice's adventures in Wonderland & Through the looking-glass. Det har stått på vent noen år (strengt tatt tror jeg den var pensum første året på høyskolen...), men sommerens Oxford-besøk inspirerte meg til å endelig begynne på den.

2. Hvilken bok skal du begynne på nå?

Tja, si det... Jeg begynte på Michael Cunninghams By nightfall på fredag, i tillegg til at jeg holder på med  A Little House Traveler av Laura Ingalls Wilder og Anne Helgesens biografi om Bokken Lasson, så det er nok noen dager til jeg trenger mer lesestoff. Og hvem vet hva jeg føler for å lese da...?

4. Teller du alltid hvor mange sider du har igjen av en bok, eller tenker «nå har jeg kommet en fjerdedel/halvparten» eller lignende?
Det kommer veldig an på - er det litt kjedelige og/eller tunglest sjekker jeg oftere. Er boka veldig fengende, hender det at jeg vender siste side og blir oppriktig overrasket over at den er slutt allerede...

5. Hvordan velger du hvilke bøker du vil lese? (For eksempel omslag, tips fra venner, anmeldelser, topplister, blogger osv)
Blogger, anmeldelser, tips, tilfeldige salgskupp og fristelser som kommer meg i hende på jobb. Det er stort sett jeg som registrerer kulturfondbøkene på jobb, der kan det fort dukke opp til jeg ikke har hørt om. En av yrkesfordelene mine er forøvrig at hvis jeg hører/leser om en bok jeg har lyst til å lese, er fjernlånsmulighetene bare et par tastetrykk unna...

6. Når er en bok for lang?
Når den har flere sider enn den har handling til. 200 sider kan være for langt for en bok, 700 ikke nok for en annen.


7. Leser du like gjerne på engelsk (hvis det er originalspråket) som på norsk?
Jepp. Både fordi en del taper seg språklig i oversettelse og for å vedlikeholde og utvikle egne språkkunnskaper. Leser også mye svensk og noe dansk, skulle gjerne vært i stand til å lese på flere språk.

8. Hvilken bok var den siste du bare måtte overtale ALLE vennene dine til å lese?
Jeg ga bort tre eksemplarer av Sommarboken av Tove Jansson sist jul, og like mange av Jan Wieses norsklærerfavoritt Kvinnen som klede seg naken for sin elskede for noen år siden. Men jeg tror ikke det finnes én bok som alle vil lese - det er så mye som spiller inn i en litteraturopplevelse, så uansett hvor god en bok er vil den ikke være det for absolutt alle.

9. Kan du slutte å lese en bok hvis den er kjedelig? I så fall – når gir du opp?
Jeg gir opp når jeg ikke gidder mer, enkelt og greit. Ofte skjer det av seg selv - jeg holder alltid på med flere bøker på en gang, og som regel innser jeg at jeg har gitt opp en bok når jeg ikke har prioritert den på flere måneder.

10. Hvilken sjanger er overrepresentert i bokhyllen din – og hvilken finnes ikke?
Det er lite fantasy - i tillegg til Harry Potter har jeg Lord of the Rings i ett bind, halvlest (jeg pleier å si at jeg falt i slaget ved Helm's Deep - det var omtrent dit jeg kom) og samleutgave av Hitchhiker's guide, ulest (den var på salg. Jeg tror fortsatt at jeg kanskje skal lese den en gang...). Overrepresentert antyder for mye, og jeg nekter å gå med på at jeg har for mye av noe når det handler om bøker... ;)

Ingen kommentarer: