mandag 13. mai 2013

Lesemåned april

April ble en mye bedre lesemåned enn mars - flere bøker, og mye mer variert (det skal tross alt ikke så mye til å lese mer variert enn tre bøker av samme forfatter...) lesning.

Bjørn Sortland - Ho tok av seg blusen og sa ho var bibliotekar
Kjære Bjørn Sortland, det er ikke deg - det er meg. At denne boka ble en nedtur skyldtes nok mine forventninger og antagelser. Mer om dette i et eget innlegg om bibliotekarbøker senere - det har vært en rød tråd i lesningen min de siste ukene... (lånt på biblioteket)

Kristina Ekero Eriksson - Årstafruns dolda dagböcker
Biografi om Årstafrun, en bedrestilt frue som bodde på Årsta utenfor Stockholm på 1700- og 1800-tallet. Boka er basert på hennes egne dagbøker og handler og hverdagssysler og selskapsliv, mann barn, tjenestefolk og politiske hendelser. Jeg sliter innimellom litt meg å holde styr på kronologien, men veldig interessant og lett tilgjengelig lesning. (egen bokhylle - kjøpt i Karlstad i fjor)

John Green - The fault in our stars 
Fantastisk i følge mange. En av tidenes mest irriterende og ødeleggende bifigurer, i følge meg. En god, men litt for flink (og litt oppskrytt) ungdomsbok om kreft. (lånt på biblioteket)

Louisa May Alcott - Little Men og Jo's boys 
Oppfølgere til Little women. Skjønne, rørende feel good-klassikere, med en islett av feminisme og et par Ole Bull-referanser. (kjøpt i år)

Marianne Storberget - Brevet fra Betsy
Historisk roman om kunstnerbrødrene Halfdan og Hjalmar Kierulf. I følge baksideteksten er dette et roman og kjerlighet og et trekantdrama med den skjønne Betsy i sentrum. Når jeg leser den, synes jeg historien strengt tatt er mer bromance enn romance, det handler mest om vennskapet mellom Kierulf-brødrene og Johan Sebastian Welhaven (brødrenes søster Ida er jo kjent som Welhavens store kjærlighet). Ting faller litt på plass når jeg leser i etterordet at boka er inspirert av forfatterens doktoravhandling om vennskap mellom menn på 1700-tallet... Egentlig lurer jeg litt på hvorfor hun enten ikke holdt seg til det og lot være å blande inn Betsy, eller ga Betsy en større rolle. Nå blir den kjærighetshistorien ikke viktig nok til å være hovedhistorien i boka, samtidig som det gjøres såpass mye ut av den at det føles som om den burde vært mer utforsket.

Historien om kunstnerherrene er mer interessant, men jeg synes den hopper litt i overkant mye i tid, sted og synsvinkel, jeg må stadig bla tilbake for å klare å henge med. Dessuten blir jeg jo såpass nysgjerrig at jeg flere ganger må ty til oslobilder.no, byleksikon (ja, selvfølgelig har jeg et gammel Oslo-leksikon stående i bokhylla...) og wikipedia for å få detaljene på plass, blant annet lærte jeg underveis at Ladegaardsøen er et gammelt navn på Bygdøy. Boka har litt språklig smårusk som forlaget burde ha klart å rydde opp i. (lånt på biblioteket)

April, altså - fem bøker, tre kvinner, en sakprosa, to engelsk, en svensk og to nye norske.

Svært måteholdent på shoppingfonten, kun Kod 400 av Sophie Divry ble innlemmet i bokhyllen. I tillegg til denne, da...

Ingen kommentarer: