mandag 29. april 2013

Louisa May Alcott - Little women, Good wives, Little Men & Jo's Boys.


"Christmas won't be Christmas without any presents", grumbled Jo, lying on the rug.

Little Women har vært et hull i min litterære dannelse lenge, og nå har jeg endelig gjort noe med det. Louisa May Alcotts klassiker fra 1868 handler om de fire søstrene Meg, Jo, Amy og Beth og deres oppvekst - små og store hendelser, medgang og motgang. Boka er løst basert på Alcotts egen oppvekst og ble opprinnelig utgitt som barnebok.

Jeg oppdaget da jeg leste at det finnes flere oppfølgere til den. Good wives (som i mange av de nyere utgavene (deriblant min) er utgitt som en del av Little women), Little Men og Jo's Boys. Da jeg visste at de fantes, måtte jeg jo lese alle... Det ligger jo litt i titlene hvor det går hen, men det er vanskelig å si så mye mer om handlingen uten å avsløre hva som skjer i de foregående bøkene, derfor skal jeg ikke si noe mer om det - les heller selv!

Skjønne, skjønne bøkene! Hvorfor har jeg ikke lest disse før? De er morsomme, rørende og fulle av varme og gode følelser. Fordi de er utgitt som barnebøker på 1800-tallet (og er amerikanske...), kan man jo ikke komme unna at det er en god del god kristen og oppdragende moral i dem, men Alcott baker det godt og litterært inn i fortellingen, det blir aldri overtydelig moraliserende og pekefinger-aktig. Dessuten var Alcott ikke bare opptatt av moral og dannelse, hun snakker vel så varmt om kvinnesak, særlig når det gjelder stemmerett og utdannelse.

En av årets store favoritter så langt. At jeg gråter litt på toget i ny og ne skader da ingen...


Ingen kommentarer: