fredag 4. januar 2013

Favoritter 2012

Så, nå som jeg har sett på de tørre fakta for fjorårets lesing, er det på tide å se på de mer objektive sidene -hvilke var de beste/mest lesverdige/største leseropplevelsene? Påfallende mange av den var visst svenske...

Den første som slår meg er Jonas Gardells Torka aldrig tårar utan handskar: Kärleken. Hjerteskjærende og vondt, men vakkert om adis-epidemien blant de homofile i Stockholm på 80-tallet. Benjamin, Rasmus og Paul er av de litterære bekjentskapene som gjorde mest inntrykk i fjor. Første bind i trilogien kommer på norsk i vår, mens bind to kom på svensk på tirsdag, leste jeg på twitter i går. Gjett hvem som måtte innom svensk avdeling hos Norli på vei hjem... De hadde ikke fått den, men snille damen lovte å ringe så snart den dukket opp. TV-serien kommer også til Norge i løpet av våren -se den, og husk kleenex. Jeg har ikke hulket så ukontrollert i tv-sofaen siden siste episode av Dawson's Creek...

Kristina Sandbergs Att føda ett barn er også første bind i en planlagt trilogi. Om Maj som blir uplanlagt gravid og må gifte seg (man måtte gjerne det på 30-tallet) og ender som husmor i en tilværelse langt unna det livet hun er vant til. Nydelig språk. Har kommet i norsk oversettelse (selv om jeg anbefaler originalspråket), bare overse baksideteksten.

Enda mer svensk: Eskil. Riddaren av syrénbersån av Gunilla Linn Persson. En bitteliten rørende bok om å få et barn med downs syndrom på den svenske landsbygda på 50-tallet.

Litt norsk også, en av de få nye norske skjønnlitterære jeg har lest i år: Jon Fosses Olavs draumar og forløperen Andvake (som sto på må-lese-lista i tre år før den endelig ble lest. Fy skam.). Poetisk, mytisk og umiskjennelig Fosse'sk -få kan si så mye på på liten plass.

Richard Davenport-Hines - Titanic Lives : Migrants and Millionaires, Conmen and Crew ble mitt valg blandt de mange Titanic-bøkene som markerte 100-årsdagen for forliset. Med bakgrunn om bygging og bakmenn    og passasjerer og sjøfolk, og masse jeg ikke visste fra før.

Jeg er jo litt fan av Hans Olav Brenner (Bokprogrammet ble aldri helt det samme igjen...), og synes alltid det er spennende å høre forfattere fortelle om hvordan de jobber. Da lå det vel litt i kortene at Brenner-intervjuer-forfattere-om-skriveprosesser-boka Om å skrive ville være noe for meg... Prosjektet ble også en samtalekveld på Litteraturhuset -selvfølgelig var jeg der også.

Stephen Fry må også med - selvbiografiene Moab is my Washpot og The Fry Chronicles. Om barndom, ungdoms og college-tid (jeg ser mulighet for flere bind...) -og veldig mye annet, egentlig, han har en relativt assosierende skrivestil. Gor ikke å forglemme store mengder selvironi og britisk humor. Nytes best med en kopp te...

Hederlig omtale også til Sweet Tooth av Ian McEwan, som aldri kan gjøre noe galt, og Louise Boije af Gennäs' Blå koral, som var årets mest etterlengtede.


1 kommentar:

Bjørg, mellom linjene. sa...

Her var det mykje som skal opp på leselista mi! Att föda ett barn har eg lese fleire som har anbefalt, den har eg veldig lyst til å lese!

Einig angåade Olavs draumar - og kjekt at du endeleg har fått lese Andvake. Eg likte og begge to veldig godt.