torsdag 12. juli 2012

Ich spreche kein Deutsch


Ikke leser jeg det noe særlig heller... Men skulle jeg la en sånn detalj hindre meg i å handle bøker i Berlin? Neppe... Særlig ikke etter at jeg fant The English Bookshop innerst i første etasje i Dussmann -das kulturkaufhaus.  Jepp, Berlin har et eget kulturvarehus -etasje på etasje med bøker, film og musikk. Farlig, farlig... Herligheten ligger i Friedrichstrasse, på høyre hånd når du går oppover fra Unter den Linden.

Engelskbokhandelen strekker seg over to etasjer og havesyken var stor. Vissheten om at kofferten allerede var ganske full og tung (og at jeg måtte bære den selv i alle trappene på stasjonen) holdt lystene nokså i sjakk -fire bøker må sies å være en ganske beskjeden fangst.

Margaret C. Sullivan - The Jane Austen Handbook : Proper life skills from Regency England.
Alr man trenger å vite for å bli en dannet, velkledt og genrelt accomplished lady i Jane Austens verden -og selvsagt få sin egen Mr Darcy på kjøpet. Mest for moro skyld, mens også en grei historisk innføring i hva slags samfunns Austens heltinner begevet seg i, og hva som ble forventet av dem.

Nathalie Abi-Ezzi - A girl made of dust
Roman om en jentes oppvekst i Beirut på 80-tallet. Lovende baksidetekst, veskevennlig format og på salg...

Elizabeth Kerri Mahon - Scandalous women : The Lives and loves of history's most notorious woman
Forsiden går langt i å antyde at dette dreier seg om skandaløs i kroppslig og erotisk betydning, men i praksis handler det om skandaløs oppførsel av typen bevege seg inn på menns enemerker og gjøre ting som ikke ble ansett for passende for tidens kvinner. Jeanne d'Arc, Mary Wollstonecraft og Amelia Erhart, for eksempel. Litt synd at forlaget velger et sånt omslag.

Sean Coughlan - The sleepyhead's bedside companion
Om søvn -historisk, kulturelt og vitenskapelig. Alt man kan skrive bøker om...

1 kommentar:

Sulvis sa...

Jeg har allerede én bok som er din, og nå frister det å låne flere ... Sikle, sikle!