tirsdag 12. juni 2012

Imponerende prestasjoner

Han hadde kommet opp i muntlig. "Kan du sjekke om jeg har fått bøker i faget? Jeg tror kanskje ikke jeg har hatt det i hele år..." Han hadde helt rett -han har gått gjennom skoleåret uten å hente de bøkene. Står han i morgen, er det en prestasjon... 

 Forbytting av bøker foregår i stor stil, det er stadig noen som får seg noen overraskelser. Særlig idrettselevene viser seg gang på gang å ha store talenter i den retning, men de er på ingen måte alene.
-"Hæ, er ikke det min bok??"
-"Hvordan kan jeg ha byttet bok med en i en annen klasse?"
-"Jeg har to av denne boka, jeg aner ikke hvorfor..."
I fjor kom det en elev med tre eksemplarer av samme bok -ingen av dem var hans... I teorien skal de (og det blir det gitt beskjed om) skrive navn i bøkene nettopp for å unngå forbytting -men det var dette med forskjellen på teori og praksis, da. Noen gjør imidlertid som de får beskjed om -både Julenissen og Gunnlaug Ormstunge har skrevet navn i sine...


Min kollega sverger til å bygge tårn. Høye tårn. Bill. mrk. Rasfare.


Jeg går mest for bunke-varianten. På bordet, på gulvet, i hyllene, sortert og usortert. Tilsynelatende kaotisk, men bare tilsynelatende...


Smale gangveier mellom bunker av det som for alle andre oppfattes som rot, men som jeg har full kontroll på. Ikke ulikt rommet mitt da jeg var tenåring, egentlig...


Jeg har alltid vært en lat student med dårlige studievaner, derfor blir jeg alltid imponert over de som legger ned mye innsats og arbeid. Denne lappen fant jeg i en norskbok, på baksiden står en kort forklaring på hva bildetempo er. Puggelapper, rett og slett. Eller norskspill?

IT-bøkene skal oppgraderes til høsten, så de bøkene som elevene ikke vil beholde, kasseres og kastes fortløpende. Helt til en elev påpekte at de vil trenge dem om de kommer opp i muntlig. Oppsann -prosjekt kasting herved utsatt...

3 kommentarer:

Eva @Utsikt frå Lia sa...

Ser, og høyrest veldig kjent ut. Eit år prøvde eg å rekne ut kor mange prosent av elevane som kun leverte sine eigne bøker. Heldt nok ikkje til eit forskningsprosjekt, men eg trur talet hamna på ca. 25%. :-)

Eg bygger tårn.

Gråbekka`s Blogger sa...

Hehe, ler meg skakk av han som ikke har henta bøkene sine ennå før nå, imponerende:)

Ser ut som du har litt å henge fingrene i:) Lykke til med arbeide og ha en herlig dag:) Takk for de små innblikkene:)

HildeSol sa...

25% høres ikke helt urimelig ut ;) Og jeg vil gjette på at bare 25% av dem igjen har noen som helst anelse om at de ikke har sine egne bøker...