mandag 6. februar 2012

Novelleutfordringen: Ida Zachariassen Sagberg - Snart er det oss (35-46/52)

Jeg fikk lest en novellesamling til før nyttår, det har bare tatt litt tid å blogge om den... Ida Z. Sagbergs debutbok inneholder 11 noveller, om å miste, å savne, å ikke ha det så greit -og om en hel del andre ting. Noen av dem liker jeg veldig godt, andre går mer i godt-anslag-men-jeg-vil-jo-vite-meeer!!-kategorien min. Jeg koser meg med språket, de er godt skrevet.

Med dette erklærer jeg min innsats i novelleutfordringen for avsluttet. Jeg kom ikke helt i mål, men nærmere enn jeg trodde på forhånd, når sant skal sies. Noveller blir nok aldri favoritt-genren min, men jeg har oppdaget nye, gode og spennende forfattere, og kanskje er terskelen for å plukke opp en novellesamling blitt litt lavere. For -og dette vil jeg gjerne understreke enda en gang -det er mange gode novelleforfattere som fortjener flere lesere. At noveller ikke står øverst på min leseliste handler ikke om at jeg synes de er litterært dårlige (selv om det selvfølgelig finnes så ymse der også), med rett og slett at jeg personlig foretrekker romaner -jeg vil ha lange historier...

Ingen kommentarer: