fredag 21. oktober 2011

Undervannsframtidsdystopi

Kanskje ikke det mest brukte ordet, men det oppsummerte egentlig greit det jeg fikk høre om boka Mørkt liv av Kat Falls. Perfeksjonsunivers gir heller ikke treff hos ordnett, men havnet i notatene om Steffen Sørums Dødsengler.  Jeg har nemlig vært på årets Ungdomsbokgilde i Drammen og hørt om mange nye ungdomsbøker vi kanskje burde ha -eller godt kan styre unna.

En bok vi kanskje ikke skal ha (eller, jeg er litt usikker... Å la være å kjøpe inn en bok fordi den er på 700 sider -er det defensivt eller realistisk?), men som jeg nok må lese er Paul Murrays Skippy dør. Blant stikkordene jeg noterte på den  er nerdegutter og Big Bang Theory... (note to self: TV-serie-relatert utsilling må jo være en idé ved en passende anledning?). Himmelen begynner her av Jandy Nelson kan nok også havne på leselisten min, og helt klart i bibliotekets hyller. Død og sorg og sånt er mye etterspurt.

Svein Slettan fra Universitetet i Agder kom og snakket om ungdomslitteratur -helt klart et emne han kunne mye om og var opptatt av, men det ble litt for grunnleggende for meg (og sannsynligvis også en del andre i salen). De aller fleste av oss som var der jobber jo nettopp med ungdom og litteratur til daglig (eller er i det minste over middel interessert i emnet) -å forsvare ungdomslitteraturens eksistens er neppe nødvendig ovenfor oss.

Årets forfatterbesøk var tegneserieskaperne Tor Ærlig og Sigbjørn Lilleeng, som i disse dager lanserer samarbeidsprosjektet Apefjes, en tegneserie/roman-kombinasjon. Spennende, også for meg som ikke egentlig er så tegneserieinteressert.

Forøvrig har jeg akkurat de samme innvendingene til lokalet som i fjor, og blir litt grinete (jeg er en utålmodig sjel) når det i innbydelsen står at det begynner kl 9, og når vi kommer (i god tid, selvfølgelig) viser det seg at det ikke begynner før 9.30 -jeg kunne jo tatt et senere tog og sovet en halvtime lenger... Men ellers en nyttig dag -jeg kommer tilbake neste år...

Ingen kommentarer: