mandag 24. oktober 2011

Enda flere lopper

Bare ett loppemarked denne helgen, men en nokså solid fangst. Egentlig var jeg nokså fornøyd med to bøker og en bunke blader (dameblader fra 1945/46) -så startet posesalget, og det har som kjent en farlig innvirkning på en bokofil sjel...



Simon Mawer - The Glass Room
Denne har stått på huskelisten min hos Tanum i flere år. Historien om en familie og et hus i Tsjekkia gjennom store deler av 1900-tallet. Så vidt jeg husker, er hele historien oppdiktet, men inspirert av et faktisk hus. Den tidligere eier har glemt igjen et ark med biografiske notater om forfatteren i boka -jeg lukter skoleoppgave...

Hva du bør vite om ekteskap og skilsmisse (1955)
Alltid fascinerende å se hvordan verden forandrer seg. Jeg tror for eksempel ikke lenger at skilte kvnner må vente 10 måneder før de kan gifte seg igjen -grunnen var selvfølgelig for å unngå tvil om farskap. For alle vet jo at en kvinne som ikke er lovformelig gift aldri har sex...

Mentz Schulerud - På Grand i hundre år 1874-1974
Mer Oslo-historie -og få forteller en vel bedre enn Mentz Schulerud. Hør på Gatelangs-programmene hans på NRK Gull hvis dere ikke tror meg. Og i kategorien "ting man finner i brukte bøker" kan jeg her presentere et lite skriv som presenterer kunstneren Kemal Sirbegovic og hans grafikk "Le Havre de la Grace" som i 1983 ble solgt i 150 eksemplarer til inntekt for sjømannskirken.

Christian Krogh - fire portretter
Christian Krogh var ikke bare maler og forfatter, han var også journalist og skrev en del portrettintervjuer. Her er fire av dem samlet i en veskevennelig liten sak både på norsk og engelsk -Kroghs møter med Oscar Wilde, George Brandes, Herman Bang og Sigbjørn Obstfelder.

Susan Faludi - Det store tilbakeslaget
En av 90-tallets store feminist-klssikere.

Michael Cunningham - Timene
Boka som den Virginia Woolf-inspirerte filmen The hours er basert på (og som alle andre sikkert leste da).

Richard Yates - Revolutionary Road
Også en denne-burde-jeg-jo-ha-lest-forlengst-bok.

Colm Tóibín - Brooklyn
Om en irsk jente som utvndrer til New York på 50-tallet. Valgt ene og alene på bakgrunn av baksideteksten.

Barbara Ehrenreich - Nickel and dimed : Undercover in Low-wage USA
Hvordan man (ikke) klarer seg på  minstelønn i USA.

Francis Bull - Verdenslitteraturens historie
Hele verdenslitteraturhistorien (ritignok bare fram til første verdenkrig) på bare 300 sider -det er egentlig ganske imponerende.

Alt dette, samt to bøker til som skal videreformidles, til den voldsomme sum av kr 100. Man kan vel ikke klage...

Ingen kommentarer: