mandag 5. september 2011

Novelleutfordringen: Bjarte Breiteig - Surrogater (1-7/52)

Det tok bare 8 måneder, men nå har jeg faktisk lest en novellesamling og er offisielt i gang med novelleutfordringen. Treg? Kan jeg ikke tenke meg...



Den på ingen måte tilfeldig utvalgte var samlingen Surrogater av Bjarte Breiteig. Anledningen var at han også i år skulle ha forfatterbesøk i flere klasser, jeg skulle være tilstede på et av dem, og da hadde jo vært kjekt om også jeg hadde lest den novellen elevene skulle forberede.

Bjarte, du er en kjekk og trivelig fyr og du skriver godt, så det er ikke deg -det er meg. Jeg har ingenting å utsette på novellene på noen måte, egentlig -de bare appellerer ikke til meg, rett og slett fordi de er noveller. Jeg føler at jeg bare fåt et lite utsnitt av historien, som når jeg zapper innom en tilfeldig film eller tv-serie. Jeg skjønner hvem folk er og jeg får en viss anelse om, hva som har skjedd med dem tidligere, men så er det plutselig slutt. Jeg vil ha mer, mye mer, og føler meg litt snytt når jeg ikke får det...

Den irrasjonelle delen av meg synes det er direkte uansvarlig når forfatteren sier at han vet ikke noe mer enn oss om hva som ligger foran og bak det som faktisk skjer i novellen -han kan da ikke bare la dem henge sånn i løse luften? Gi meg en skikkelig mursteinsroman -disse novellene blir jeg bare frustret av...

Hvordan forfatterbesøket forøvrig var? Ganske likt fjorårets -helt ned til tegningene på tavla.

1 kommentar:

Kasiopeiia sa...

Ååh jo, denne er fin!!