mandag 19. september 2011

Lisa Genova - Left Neglected

Lisa Genovas Still Alice var en av fjorårets store leseropplevelser, så forventningene var store da jeg endelig fikk kloa i hennes nye bok, Left Neglected.

Mens Still Alice handlet om Alzheimers, handler Left Neglected om karrierekvinnen Sarah, som brenner sitt lys i begge ender og på midten, til en bilulykke påfører henne en nevropsykologisk lidelse og hun må forholde seg til en ny virkelighet.

Genova, som har doktorgrad i neurovitenskap, skriver utrolig fascinerende og spennende -men også lettfattelig, hun strør ikke om seg med vanskelige fagutrykk -om Sarahs lidelse (jeg er bevisst litt vag her for å ikke avsløre for mye) og hvordan det arter seg. Dessverre er ikke det som ikke handler om sykdommen like spennende -forholdet til mannen, barna og jobben blir for overfladisk og lettvindt og forutsigbart. Og alle drømmene -arrgh! Er det en ting jeg virkelig misliker i bøker, så er det skildringer av hovedpersonens symboltunge drømmer, som helt klart skal Bety Noe, og som det er opp til leseren å tolke. Nå er drømmene her stort sett (litt for) åpenbare, uten at det gjør det så mye bedre...

Mine høye forventninger ble altså ikke helt innfridd, selv om boka absolutt var lesverdig. Litt mer omtanke og orginalitet i skildringene av familielivet (og litt færre drømmer) og like mye fascinerende lidelser (jeg er av de som sluttet å se på House fordi det ble for mye intriger og for lite sykdommer...) i neste bok, så likner det noe igjen.

Forøvrig må jeg bare juble litt over at en annen av fjorårets favoritter har fått en oppfølger -Helga Flatlands nye bok heter Alle vil hjem. Ingen vil tilbake. Sånn apropos skyhøye forventninger...

1 kommentar:

Beatelill sa...

Jeg er enig med deg, boka var en skuffelse i forhold til den fantastiske første-boka til Genova.

http://beatelill.blogspot.com/2011/04/arets-skuffelse.html