fredag 31. desember 2010

Kasseringskupp

En av fordelene i flytteprosessen vi holder på med, er at man får gått skikkelig gjennom hyllene og kassert dubletter, utslitte, gamle og ukurante bøker. Med fagbøker er det ofte (burde være...) åpenbart hva som er modent for pensjonering, med skjønnlitteratur er det verre. En del klassikere er jo opplagte at man må beholde, men hva med mindre ikoniske bøker fra 70 og 80-tallet? Mange av dem ville være en selvfølge å beholde i et folkebibliotek, men har svært liten appell til tenåringer som kanskje ikke leser så veldig frivillig. Særlig ungdomsbøker blir fort utdatert -jeg har måttet innse at bøker jeg elsket da jeg var 16, ikke nødvendigvis er like relevante i dag... Så jeg kasserer med hard hånd, etter innhold, sirkulasjonstall, årstall og utseende, og gleder meg til ryddige, oppdaterte og tiltalende hyller i det nye biblioteket.


Planen er å arrangere boksalg med alt som kasseres -det er snakk om ganske mange hyllemeter, og vi har mange interesserte kollegaer. Men det skal jo sies at enkelte bøker aldri kommer så langt som til salget, de får istedet et kjærlig hjem hos meg. Jeg har jo nesten ikke overfylte hyller fra før av...

Karen Blixen - Babettes gjestebud. En klassiker jeg ikke har lest, men jeg hadde gleden av å se den som fortellerteater med Thea Stabell på Nationalteateret tidligere i høst.

Mimi Sverdrup Lunden - De frigjordte hender Denne boka fra 1948 har undertittelen "Et bidrag av forståelse av kvinners arbeid i Norge etter 1814" og tar for seg arbeids- og hverdagsliv både i byen og på landet og utviklingen av industri og skolevesen, alt fra et kvinnesynspunkt. Et bidrag til min stadig økende samling kvinnesakslitteratur.


Knut Imerslund (red.) - Meer grønt er Græsset en antologi av lyrikk skrevet for barn de siste 200 årene (dvs fram til 1980, da boka ble utgitt). Det var hvertfall nytt for meg at Hanna Winsnes også skrev dikt for barn...


Gerd Bjørhovde (red.) - Women of vision En antologi med tekster av kjente og mindre kjente kvinnlige engelskspråklige forfattere, som Erica Jong, Alice Walker og Maya Angelou, om aspekter ved kvinnerollen og kvinneliv. Gjennomført engelskpråklig bok, fascinerende nok utgitt på Det Norske Samlaget



Per Petterson - Månen over porten Jeg har faktisk ikke lest noe av Per Petterson, så da kan jo denne samlingen være et godt sted å starte. Personlige tekster om litteratur og leseopplevelser er en genre jeg har mye glede av.

Lisa Alther - Nærbilder Jeg har aldri hørt om hverken boka eller forfatteren, men i følge omslaget vakte den "stor og internasjonal oppmerksomhet" da den kom i 1975. Hovedpersonen ser ut til å prøve de fleste veier til lykke som var tigjengelig for en sørstatsjente på 69- og 70-tallet.

Cora Sandel . Kranes konditori Jeg leste boka tidligere i år, men denne tåler nok å leses igjen. Dessuten vil den ta seg bra ut i bokhylla ved siden av Alberte-serien fra forrige kasseringsrunde...

Fay Weldon -  The life & loves of a she devil En moderne klassiker jeg hverken har lest eller sett -sannsyligheten for å gjort noe med det øker jo når boka er tilgjengelig.

Kvinner i nynorsk prosa En antologi med prosatekster skrevet på 18- og 1900-tallet. Samlingen inneholder også biografisk omtale av alle forfatterne samt en innledning om nynorsk kvinnelitteratur.

Jean Rhys - Voyage in the dark En roman om en ung vestindisk jentes fall from innocence i London rett før første verdenskrig, utgitt første gang i 1934.


Ekteskapet -drøm og virkelighet er noe så spesielt som en studiebok om ekteskap og samliv. Den er beregnet på studiesirkler på rundt 8 personer, . eks fire par , og hvert kapittel avsluttes med litteraturliste og spørsmål til diskusjon. Det garanteres imidlertid full utbytte også ved lesing på egen hånd, så jeg tenkte det var den perfekte forlovelsesgave til en venninne. Det virkelig store spørsmålet her er imidlertid dette: Hvem syntes dette var en velegnet bok for et bibliotek på videregående skole...?

1 kommentar:

Malin sa...

Mamma hadde "Life and love of a She-Devil" og jeg leste den for mange år siden. Den er absolutt bedre enn filmen (som du egentlig greit kan hoppe over), men jeg kan ikke helt si at den noen gang når opp på lista mi over minneverdigheter, den ble liksom litt for krampeaktig feministisk.