mandag 25. oktober 2010

Oppsamlingsheat 3

Dave Eggers'  Alle de ville tingene er basert på Maurice Sendaks klassiske billedbok Where the wild things are/Til huttetuenes land, og på filmversjonen som kom sist vinter. Jeg fikk ikke sett filmen, som fikk fantastisk omtale, men jeg hadde stor tro på boka. I følge omslaget er det "En roman for alle aldre", og jeg tror kanskje det er noe av problemet -det er veldig uklart hvem målgruppen egentlig er. Hovedpersonen Max er 7 år, og i likhet med i blledbpken løper han rundt i ulvedrakt og gjør ugang, før han havner i de villes nokså absurde land og utnevner seg til deres konge. Derfra er historien mest rare dyr og voldsomme og/eller meningsløse handlinger, som nok gjør seg bedre på film. For meg blir dette altfor barnslig og uinteressant, men samtidig er boka for lang og avansert til å være en barnebok, og å få tenåringer til å lese en bok med 7 år gammel hovedperson blir neppe så enkelt. Jeg er ganske overbevist om at dette er et av "se filmen, dropp boka"-tilfellene (med den originale billedboka er jo alltid verdt å få med seg).

Memoirs of a woman of pleasure (også kjent som Fanny Hill) av John Cleland er en erotisk klassisker. Den kom ut i 1748, skapte stor skandale og ble faktisk ikke publisert lovlig før i 1970. Fanny Hill er vakker og foreldreløs og ender som  prostituert i London. Plottet er ikke så avansert, det var vel andre ting som var viktigere -Cleland skrev boka mens han satt i gjeldsfengsel og visste vel hva som solgte best... Boka er full av litterære referanser (takk til min annoterte utgave som viste meg dem), men ikke særlig sjokkerende lenger og alt i alt syntes jeg egentlig det ble ganske kjedelig. Les heller Erica Jongs feminist-versjon Fanny -mindre sex, men adskillig mer fart i både hovedperson og plott.

Talent, sjarm og en ikke ubetydelig mengde glitter sender Selwyn fra små scener i etterkrigstidens England til USAs voksende stjernehimmel i Laurie Grahams Mr. Starlight. Med på lasset som pianist er storebror Cled, som er den som forteller historien -ikke fullt så innsiktfullt og objektivt som han tror...Britisk humor, amerikansk historie og intelligent underholdningslitteratur -anbefales!

Ingen kommentarer: