fredag 6. august 2010

Min barndoms billedbokfavoritter #5

"Lek med Mons og Marit fra vår til vinter" av Kaj Beckman (jepp, samme forfatter som sto bak forrige billedbok om Lisen, som slet med søvnproblemer og for mye selskap i senga). Men vent, sier sikkert noen nå, var ikke det egentlig fire bøker? Joda, det er fire bøker, en for hver årstid, men her er alle i en praktisk samleutgave, som jeg kom over på loppemarked for noen år siden.


Bøkene er fra 70-tallet (samleutgaven er utgitt i 1990) og bærer preg av å være politisk korrekte. Marit og Mons bor sammen med Maren, en enslig kvinne de tiltaler med navn, og noe slektskap (eller noen far) blir aldri nevnt. Som barn tok jeg det for gitt at Maren ikke var moren deres, men senere har jeg jo lært at det i en del radikale miljøer ikke var uvanlig at barn brukte fornavn på foreldrene sine. Mons og Marit går i tog sammen med Maren på 1. mai, de plukker søppel og inviterer alle ensomme i nabolaget til julefeiring -en god, ideologisk oppvekst.


En god 70-tallsbok må jo også ha sin dose pedagogikk -her lærer vi å gjenkjenne både blomster, trær og fisker.


Dessuten lærer vi om svenske skikker, som Valborgsafton og påskekjerringer. Alle svenske tradisjoner som ikke er vanlige i Norge blir forklart med et par setninger.

Det er lett å fnise litt av den tydelige tidsånden i disse bøkene, men det er faktisk veldig fine bøker. Fargerike, flotte illustrasjoner, hendelser og mennesker det er lett å identifisere seg med og passe udramatisk. Jeg -og mange med meg -elsket disse bøkene, og jeg var veldig fornøyd da jeg fikk sikret meg et eget eksemplar. 

4 kommentarer:

elis lesebabbel sa...

Du gir deg ikke, Hilde! Disse bøkene hadde jeg rent glemt, men var gefundenes fressen når barnehagene kom og skulle ha årstidsbøker!

HildeSol sa...

Da jeg først begynte å lete etter gamle favoritter, ble jeg litt revet med...

kristin sa...

Å, jeg elsket også den boken som barn! Særlig sommer-delen, husker jeg, de dro ut på en øy, tror jeg?

HildeSol sa...

Du husker helt riktig, det er en skikkelig sommer-øy :)