fredag 30. juli 2010

Min barndoms billedbokfavoritter #4

Jeg var så godt i gang med gamle billedbøker, så jeg fortsetter en stund til... 




Dagens heter "Lisen får ikke sove" (1969, min norske utgave er fra 1980) og er skrevet av det svenske ekteparet Kaj og Per Beckman. (Jeg har alltid tatt det for gitt at de var brødre, men google kunne fortelle meg at de var gift -og at Kaj i dette tilfellet er et kvinnenavn...)

Boka er en typisk godnatthistorie med mye repetisjon og lite handling. Lisen skal sove, men fyller senga med så mange bamser og leker at det til slutt ikke blir plass til henne selv.

Mamma kommer og rydder, og Lisen får sove. Eksemplaret mitt er slitt og flekkete, og bærer preg av å være mye lest. Det skal vel sies at problemstillingen "altfor mange kosedyr i senga" ikke var helt ukjent...

Ingen kommentarer: