søndag 25. juli 2010

Ferieresultater

Da var årets feriereise til Helsinki, Tallinn og Stokholm gjennomført, og skittentøy og shopping pakket ut. Opptellingen viser 10 nye bøker, med tanke på hvor billige pocketbøker er i Sverige, synes jeg egentlig jeg har vist stor selvkontroll og måtehold...

Povel Ramel - Forflerade lingonben. Samlede tekster. Akkuat det som står på omslaget - Povel Ramels sangtekster og dikt, og en og annen tegning.

Laurie Graham - Mr. Starlight Hvis Liberace var født i Birmingham... En eksentrisk britisk sanger gjør suksess i USA på 50-tallet,  akkopagnert av broren -fortelleren -som får stadig mindre plass på plakaten.

Hans Dahlman - Politiskt korrekta och andra moderna sagor Klassiske eventyr som Rødhette og snøhvit, i mordernisert og svært politisk korrekt versjon

Iréne Nèmirovsky - The Courilof affair
Politikk og intriger i Russland ved forrige århundreskifte.

John Cleland - Memoirs of a woman of plesure
Også kjent under navnet Fanny Hill -forbudt og omstridt 1700-tallserotikk.

Maxine Swann - Flower children
Oppvekstroman med hippie-barn på 70-tallet.

Allan Klynne - Kleopatra: Liv och legend Biografi

Petra Östergren (red.) - F-ordet: Mot en ny feminism Svenske skribenter om forskjellige temaer i et feministisk perspektiv.

Anna Jørgensdotter - Bergets döttrar Roman om fem søsken på landsbygda i Sveige på 40- og 50-tallet.

Giacomo Casanova - Of mistresses, tigresses and other conquests Casanovas erindringer og erobringer. Jeg er litt spent på tigeren...

Jeg går med andre ord ikke tom for lesestoff med det første. Kanskje dette er høsten jeg faktisk klarer å kutte ned på skjermbruk og heller lese mer...? Jeg er tidvis litt misunnelig på de som klarer å leve uten tv, men samtidig innser jeg at det er ikke for meg.

(For de som måtte lure på hva jeg bedrev i ferien utover å handle bøker, vil det dukke opp bilder og bruddstykker her litt etterhvert.)

2 kommentarer:

labben sa...

Gled deg til the Courilof Affair. Jeg elsker språket til Nemirovsky,, og denne er den beste jeg har lest av henne så langt =)

HildeSol sa...

Høres lovende ut. :) Jeg har ikke lest noe av henne (men har jo hørt mye positivt), den ble plukket litt tilfeldig fra en salgskuv.