torsdag 10. juni 2010

Bokinnlevering, dag 1

08.30 -erfaring tilsier at jevn tilgang til forsynger er viktig for å holde motet og tempoet oppe hele dagen. Med kjeks, te, banan, te og pingvinpastiller burde forholdene ligge tilrette. Rikelig vanning må også til -egen kran på boklageret er ideelt. Jeg lurer jo litt på rommet i sin tid har blitt brukt til -bittelite og inneklemt mellom to klasserom (og helt uten lydisolering -i dag drev spanskklassen med dyrelyder?!), med to vasker og veggfast arbeidsbenk. En antikk boks som en gang har rommet framkallingsmidler ligger gjenglemt i en skuff, kanskje det har vært mørkerom?

 10.30 -bøkene siger inn jevnt og trutt, men i overkommelige mengder. Stort sett i god stand, men noen bærer preg av et hardt liv. Om det skyldes ivrige studier eller skjødesløs behandling, skal være usagt...

12.30 -hyllene fylles med både innregistrerte og uregistrerte bøker, haugene på skrivebordet rekker meg snart til nesen. Det er et slags system i kaoset, men det er godt skjult for de fleste... En forbipasserende elev utbryter "Å faen! Stakkars hu dama..." Det var da ikke så vanvittige mengder i fjor?

13.30 - None shall pass! Her må man jobbe for å få forlate rommet -ingen doturer den nærmeste timen... (og ja, selvfølgelig raste det.) Det var omtrent på denne tiden jeg fikk en åpenbaring og innså hvorfor det var så mange flere bøker enn i fjor, til tross for at like mange klasser leverte i løpet av dagen: I fjor fikk førsteklassingene bare låne to bøker, i år har alle trinnene fått låne alt. Som alle som har flyttet vet -1000 bøker fra eller til utgjør en ganske stor forskjell... Note to self: Neste år skal det beregnes en time til hver klasse/en dag til hvert trinn istedet for en halv time pr klasse/to trinn på en dag.

17.40 -på tide å bevege seg hjemover, to timer på overtid. På ingen måte ferdig (den lille bunken ved siden av skrivebordet rekker meg til over kneet), men med tom bordplate og nok ledige hyller til at jeg skal klare å holde hodet noenlunde over morgendagens bokstrøm -trur eg. Og neste uke skal det repareres, sorteres, organiseres...

3 kommentarer:

labben sa...

Setter definitivt større pris på skolebibliotekarer etter å ha lest dette innlegget enn jeg gjorde da jeg gikk på vgs.. Stå på! =)

Nina sa...

Hjelp... På en skole jeg vet av så er hyllene merket, og elevene må selv legge på plass bøkene etter at de er sjekket og registrert inn av bibliotekaren.

Noe å tenke på til neste år?

HildeSol sa...

Labben -det hjelper absolutt å se ting fra innsiden -jeg har en helt annen forståelse for lærere etter å ha jobbet noen år på vgs ;)Ikke for det, jeg får mye forståelse og medlidenhet fra elevene når de ser disse enorme mengdene. Bare synd forståelsen ikke strekker seg langt nok til at de får med seg og følger de beskjeden som blir gitt på forhånd -da hadde i det minste begrenset alle spørsmålene jeg må besvare underveis...

Nina -den løsningen har jeg ikke vært borti. Det hadde ikke latt seg gjøre her hvor lageret er så lite at det såvidt er plass til meg, men det høres jo ut som om det sparer bibliotekarene for mye bæring.