onsdag 19. mai 2010

Joshilyn Jackson - Gods in Alabama

There are gods in Alabama. I know, because I killed one.

Lena drar fra hjembyen i Alabama for å begynne på college langt unna og gjør en avtale med Gud: Hun lover å slutte å ha seg med alt som kommer i hennes vei, aldri lyve og aldri vende tilbake til Alabama, så lenge Han sørger for at liket aldri blir funnet. 10 år senere blir løftene stadig vanskeligere å holde, og mørke hemmeligheter fra fortiden har som kjent en evne til å røre på seg når det minst passer...

Denne boka plukket jeg opp i en bruktbokhandel for flere år siden. Den var billig, veskevennlig og i god stand og så ut til å være en typisk lettlest underholdningsbok -greit å ha i hylla til en regnværsdag. 

Det tok et par år for regnværsdagen kom -og da ble jeg positivt overrasket. Jeg ventet meg et nokså standard, lett forutsigbart plot -passe morsomt, passe dramatisk og med en passe dose romantikk. I stedet fikk jeg komplekse karakterer, alvor, svart humor og stadig nye vendinger jeg overhodet ikke så komme.

Det er egentlig vanskelig å si så mye om boka -det er så lett å avsløre for mye, og noe av det jeg likte med boka var nettopp at avsløringene kom gradvis og uventet og med stadig nye lag. Den er ikke en 13-på-dusinet se-mine-ungdomshemmeligheter-bli-avslørt-bok, og ikke (selv om det kan høres litt sånn ut) en krimbok. Det er rett og slett en du-risikerer-å-sitte-oppe-halve-natta-om-du-ikke-passer-på god bok.

Ingen kommentarer: