fredag 12. mars 2010

Så spør jeg deg...

Denne lille spørreundersøkelsen så jeg først hos Bokhora og siden også hos Bokdama (hvis norske oversettelse jeg har lånt). Jeg huket innleggene deres av på Bloglines med intensjoner om å svare på den snart, for så å glemme hele greia... I dag dukket den op i en annen blogg (husker dessverre ikke hvilken, jeg fant fem nye bokblogger i dag. En bloggliste hadde sikert vært på sin plass.), så før jeg glemmer det igjen:

Som leser er jeg: Oppslukt -jeg lever meg inn i historier og personer og glemmer tid og sted. Irritabel -kom ikke bort til meg når jeg leser og still dumme spørsmål; jeg er jo opptatt! Multitaskende -både i den betydning at jeg helst har 3-4 bøker på gang samtidig, og at det å lese og steke pannekaker godt kan kombineres. Og rask...
Som blogger er jeg: Skippertaksmenneske med gode intensjon og mange blogginnlegg som aldri kommer lenger enn hodet..
Sist leste bok: Paul Auster: Reiser i skriptoriet
Sist kjøpte bok/bøker: James St. James: Freak show, Lucy Knisley: French milk, Anne Fadiman : Ex Libris, Ruth Kneale: You don't look like a librarian
Favorittkrimforfatter: Jo Nesbø
Jeg leser alt av: Erik Fosnes Hansen, Johan Harstad, Anne Karin Elstad, Jo Nesbø, Marian Keyes
Jeg leser helst ikke (genre/forfatter): Fantasy, sci-fi, krim (med untak av nevnte Nesbø, da..)
I hylla for faglitteratur leter jeg etter: Feministlitteratur, bøker om litteratur og lesing, alt som ser spennende ut...
I tillegg til norsk leser jeg gjerne: Engelsk, svensk og dansk.
Øverst i min å-lese-stabel ligger akkurat nå: Victor Hugo: De elendige (jobber med saken), Cora Sandel: Kranes konditori
Øverst på min bok-ønkeliste akkurat nå: A truth universally acknowledged og omtrent halvparten av alt jeg legger øynene på hver gang jeg går inn i en bokhandel. Dessuten ønsker jeg meg større plass og eget bibliotek...
På antikvariater leter jeg etter: Gamle bøker om husstel og velvære, sangbøker, bøker om bøker, barnebøker og egentlig alt mulig rart -mye av gleden er jo å lete på måfå og se hva man finner av uventede skatter.

2 kommentarer:

Ulla sa...

De elendige er for meg en helt fantastisk bok, jeg slukte den! Og når jeg da et år etterpå dro på musikalen i London, så har jeg siden vært fortapt :)

Aase sa...

Jeg leste de elendige etter å ha sett musicalen her i Oslo i 1988. Fine bøkene....