onsdag 9. desember 2009

Elisabeth Noble: The reading group

Fem ulike kvinner møtes hver måned for å diskutere månedens bok -og livet i sin alminnelighet.

Jeg brukte et par kapitler på å holde alle karakterene fra hverandre -det er mange navn og historier å holde styr på. Synsvinkelen skifter omtrent hver tredje side, men heldigvis har hvert avsnitt overskrift som forteller hvem det handler om.

Jeg ble egentlig litt skuffet over denne boken. Den første delen er bra, men det blir litt i overkant mye drama og forviklinger etterhvert -til dels så usannsynlig at jeg bare sitter og himler med øynene. Lykkelige slutter er jo nærmest en et genrekrav i denne typen bøker, men her blir det i overkant forutsigelig og søtt. Bokdiskusjonene er interessante, de avslører tidvis hva de enkelte karakterene tenker -når vi får vite hvem som sier hva, ofte er dette noe man bare må gjette seg fram til. Har en mistanke om at man får mer ut av de delene ved annen gangs lesning. Jeg hadde nok også fått mer ut av det om jeg hadde lest bøkene de snakker om, kan være jeg plukker opp et par boktips der etterhvert (selv om sluttpoenget i flere av dem avsløres underveis -egentlig litt unødvendig ettersom det ikke har betydning for historien).

Ingen kommentarer: