mandag 21. desember 2009

Atle Næss - 830 S


Dette var en samtidsroman da den kom i 1981, og var i følge vaskeseddelen "et viktig bidrag til en hel generasjons selvforståelse" -en på ingen måte svulstig påstand... Den følger hovedpersonene Martin og Inga fra de begynner på gymnaset i en østlansk industriby på 60-tallet og fram til de fyller 30 i 1980. En utviklingsroman, med andre ord, og ettersom den handler om studentmiljø på 60- og 70-tallet blir det uunngåelig også en politisk roman.

Ettersom jeg tilhører en yngre generasjon, skal jeg ikke uttale meg om romanens selvforståelses-bidrag, men personlig har jeg nok lest bedre og mer engasjerende bøker fra denne tidsperioden. Jeg synes det til tider blir litt for overfladisk -det antydes dramatiske og avgjørende ting som kan skje og vanskelige avgjørelser som har blitt tatt, men vi får ikke vite noe mer om det. Og den slutter altfor brått -"Mangler den noen sider?/Finnes den en oppfølger?"-brått...

Ingen kommentarer: