lørdag 19. desember 2009

Clara Kramer - Claras krig


Jeg leser sjelden bøker om krigen (pussig forøvrig -verden har alltid vært full av kriger, men bare si krigen og alle vet hvilken du snakker om...) -jeg er rett og slett ikke så interessert. Men av og til dukker det opp unntak, sånn som denne. Den handler om en gjeng jøder som gjemmer seg i en bunker i Polen i halvannet år. Historien er fortalt av Clara, som var 15 da krigen begynte, og er basert på dagboken hennes. Det høres veldig Anne Frank ut, men forskjellene er mange flere enn likhetene. Boka er ikke skrevet i dagbokform, men som erindring.

I liket med Boktyven, forteller Claras krig om en del av krigen jeg egentlig ikke vet så mye om. Og uansett hvor mye jeg har lest før om alt det uhyrlige som skjedde og hvor herdet jeg trodde jeg var blitt, blir jeg sjokkert og rystet og egentlig ganske målløs over det jeg leser, og tårene triller. Den sterkeste boka jeg har lest på lenge.

Ingen kommentarer: