tirsdag 15. desember 2009

Alexia Bohwim - Frognerfitter


Noen bøker er overraskende gode, noen er overraskende dårlige og noen er bare overraskende. Andre er derimot akkurat som forventet, og Frognerfitter er i den kategorien -den var like elendig som jeg trodde... Fjorårets mest omtalte debutroman er en overfladisk og rotete historie om venninnene Billie og Susys oppvekst og liv på Frogner. De bruker mesteparten av tiden på på å drikke, dope seg og ha sex, og blir slått av omtrent hver mann som kommer deres vei. Tilværelsen deres blir i det hele tatt mer og mer begredelig, uten at jeg klarer å mønstre noen medlidenhet på deres vegne -historien og personskildringene er rett og slett ikke engasjerende nok. Etter 50 sider tar jeg meg i å lure på hvilket forlag som faktisk har utgitt dette -det er vel ingen overraskelse at det viser seg å være Kagge...

Språket er -med unntak av enkelte snedige formuleringer -gjennomgående svakt med grammatikalske feil (og/å-feil burde vel bli luket ut i korrekturen?) og setninger som er så krøkkete formulert at jeg etter tre gjennionmlesninger fortsatt ikke skjønner meningen. Frognerfitter er i det hele tatt nok et bevis på at hverken salgstall eller mengde forhåndspublisitet har noen sammenheng med litterær kvalitet.

Ingen kommentarer: