søndag 13. desember 2009

Anne B. Ragde: Berlinerpoplene, Eremittkrepsene, Ligge i grønne enger

Det er egentlig litt risikabelt å lese (og anmelde) bøker man har hørt så mye om på forhånd. Enten blir forventningene så høye at et nedtur er uunngåelig, eller så blir man så skeptisk at man (bevisst eller ubevisst) blir overkritisk og leter etter feil. Hva disse bøkene angikk, havnet jeg nok i den siste kategorien...

Stikkordene her er Trøndelag, bodegård og familiehemmeligheter. En gammel mor dør, en ukjent datter dukker opp og man må begynne å snakke sammen mens familiehemmeligheter kommer til overflaten. Rammen rundt gir fort Anne Karin Elstad-assosiasjoner, men Ragde har en helt annen måte å skrive på, med mye mindre fokus på kvinneliv og følelser.

Jeg var egentlig ikke så veldig begeistrert for disse bøkene (jada, jeg vet at jeg er sær...). Selve historien er forsåvidt interessant nok, men den griper meg ikke. Det gjør heller ikke personene, man kommer ikke ordentlig under huden på dem og til tider framstår de -særlig Erlend -nærmest som karikaturer.

Språket irriterer meg også innimellom, og det er særlig her jeg har en mistanke om jeg har falt i den overkritiske fellen -Berlinerpoplene fikk tross alt Riksmålsprisen... Men formuleringer av av typen "hun stakk den våte pekefingeren ned i sukkerskålen, som hun etterpå slikket ren" (fra Ligge i grønne enger -fritt etter hukommelsen, men poenget er hvertfall der) er da ikke bra -jeg antar at det var fingeren hun slikket ren, ikke sukkeskålen... Jeg lurer også litt på hvorfor hun ikke bruker noe dialekt i direkte tale (jeg er sikkert litt Elstad-skadet på det området siden jeg savner det...), når hun skriver ting som "Han sa på den omstendelige trøndersken sin:" og så følger opp med en replikk på korrekt bokmål, føler jeg at effekten hadde blitt større hvis replikken faktisk hadde vært skrevet på omstendelig trøndersk. Erlend og Krumme har innimellom typisk danske formuleringer og setningsoppbygging -jeg synes det øker autensiteten og troverdigheten.

Bøkene er fulle av løse tråder (og enkelte småfeil -det gjøres et nummer ut av at begravelsesbyrået endelig får nettside i bok tre, til tross for at det allerede er nevnt at det har det i en av de tidligere bøkene. Har ikke forfatteren oversikt over hva hun selv skriver?), jeg blir svært overrasket hvis det ikke kommer en fjerde bok.


Nå ble dette veldig negativt -bøkene er strengt tatt ikke så ille som jeg får det til å høres ut. Men de er definitivt litt oppskrytte...

Ingen kommentarer: