onsdag 28. mai 2008

Skolebøker... *sukk*

Jeg er ganske sikker på at jeg som aktiv tenåring i Sosialitisk Ungdom ivret veldig for gratis lærmidler i videregående skole. I prisippet synes jeg fortsatt dette er en god ting -alle skal ha råd til å utdanne seg. Men som skolebibliotekar opp til ørene i de praktiske sidene ved det hele, har jeg ikke bare positive følelser for fenomenet...

Lærere skal informeres. Lærere leser ikke nødvendigvis mail (bitter erfaring fra tidligere). Lærere får informasjonbrev pent levert i posthyllene i forskjellige rom i forskjellige bygg. Elevene skal informeres. Elevene skal få brev i posten, det er bestemt på høyeste hold. Nesten 700 brev skrives ut, kopieres opp og fordeles på 675 konvolutter og adresselapper limes på. 675 konvolutter skal sendes. Posten stempler og frankerer ikke brev -hva er det jeg tror? 675 konvolutter må frankeres enkeltvis før utsendelse. Og ymse klasser med spesialordninger må ha spesialbrev

Så langt -minst 6 arbeidsdager brukt på informering. Nå kommer beskjedene fra alle som vil kjøpe bøker, som ikke kan levere til oppsatt tid fordi de skal ha eksamen da osv osv. Og ennå er det over en uke til selve høydepunktet -når 700 elever skal levere 3000 bøker på to dager...

Ingen kommentarer: