fredag 9. mai 2008

Gledene ved å være bibliotekbruker

Da jeg i høst gikk fra å jobbe i folkebibliotek til å jobbe i videregående skole, fikk jeg ironisk nok igjen gleden jeg alltid har hatt av å gå på biblioteket. Å vandre langs hyllene og oppdage nye bøker, bøker jeg har glemt at jeg hadde tenkt å lese, gamle bøker jeg aldri har hørt om før, bøker jeg en gang elsket, bøker om ting jeg ikke visste at jeg var nysgjerrig på... Misforstå meg rett, jeg trivdes veldig godt med å jobbe på folkebiblioteket, men når man selv står ansvarlig for innkjøp, katalogisering, plasting og hyllerydding, er det sjelden man finner så mange overraskelser i hyllene etter de første månedene. Til gjengjeld hadde jeg nokså omfattende oversikt over hva som ble utgitt av nye bøker, setningen "Jeg har ikke lest den, men jeg har vært borti den" var en gjenganger.

Nå er jeg (nesten) sivil biblioteksbruker igjen og koser meg med å drive hyllelangs og plukke på måfå. Gårsdagens raid resulterte i 5 bøker, 2 cder og en dvd, det er spådd sol hele pinsen og snart skal jeg forlate jobben og gå til butikken for å hamstre is og jordbær. Livet er ikke så verst... :)

Ingen kommentarer: