torsdag 17. april 2008

Ting 23 -Oppsummering

Og derr! var jeg i mål...

Hva ble din favoritt 23 ting?

En del av tingene har jeg alt brukt med stor entusiasme en god stund privat -både blogging, MSN, Facebook, YouTube og Bloglines er gamle venner. Av nye ting er jeg særlig begeistret for Flickr og LibraryThing, som jeg skal bruke mye tid på når jeg en gang i en fjern framtid endelig får bredbånd hjemme igjen... Podcasting har jeg også tenkt å sette meg mer inn i, særlig fra nrk. De har mange program jeg gjerne vil høre på, men aldri husker...

Har dette programmet hatt noen innvirkning på deg og dine læringsmål. Har du fått lyst til å lære mer?

Mye vil ha mer, er det ikke det det heter? Nå har jeg vært ganske opptatt av og brukt mye web før også -da jeg bodde på den ytterste nøgne ø var jeg gjerne pålogget og online 17-18 timer i døgnet -men jeg har oppdaget nye muligheter og kommer nok til å bruke litt tid på utforske videre. Har allerede satt bokmerke på Learning 2.0, som i skrivende stund er oppe i 58 ting og satser på å få utforsket hvertfall noen av de tingene med tid og stunder.

Er det noe som har overrasket deg i løpet av kurset, noe du synes var spesielt nyttig å lære?

Det mest overraskende var vel at jeg umiddelbart syntes Rollyo var ganske ubrukelig, mens så mange andre var vilt begeistret. Har innsett etterhvert at det har sine bruksområder, bare ikke de jeg testet i utgangspunktet... ZohoWriter/GoogleDocs og del.icio.us er eksempler på ting jeg har savnet ogh nok også kommer til å få mye glede av.

Forslag til forbedringer av kursopplegget?

Jeg har tidligere fundert på om ikke et eget diskusjonforum for kurset, som alternativ eller supplement til bloggene, hadde vært en god ide. En annen ting jeg tror hadde vært nyttig, er lokale/regionale samlinger mellom hovedsamlingene, hvor vi kunne diskutert problemer, muligheter og behov i mindre grupper, og så heller konsentrert oss om de nye tingene som skulle læres på hovedsamlingene. Om dette er gjennomførbart tidsmessig er jo et annet spørsmål...

Andre tjenester du hadde ønsket å ha med i opplegget?

Det var dette med diskusjonsforum da... Og litt mer fokus på hva de forskjellige tingene konkret kan brukes til i biblioteksammenheng.

Og sist, men ikke minst… Dersom et nytt kurs ble tilbudt, ville du da ha ønsket å delta?

Først og fremst ville jeg ønsket å sende alle lærerne -det er mange av dem som nok trenger det mer enn meg...

Ingen kommentarer: