fredag 8. februar 2008

Ting 6 -Vennesteder

Jeg ble "jaget" inn på Facebook i fjor vår, da hypen for alvor var på vei opp, og har vært der siden. Fordelen med Facebook er at det er en veldig grei måte å holde kontakt med folk på, ulempen er at det kommer stadig flere unødvendige applikasjoner. Jeg har ingen interesse av å være vampyr eller pirat, gi eller motta egg som blir en eller annen merkelig figur osv osv. Dessuten er det jo personvern-problematikken. Jeg ligger inne med fullt navn og bilde (ellers blir man vanskelig å finne, og da blir litt av poenget borte), men adresse, telefonnummer osv legger jeg ikke ut der -de som trenger å vite det har det eller kan spørre... Jeg prøver også å følge med på hva som legges ut av bilder av meg -selv om det burde være en selvfølge av man spør for man legger ut bilder av andre (og særlig på Facebook, hvor bildene kan tagges med navn og dermed lenkes opp til profilen din, uten ditt samtykke), men for mange er det ikke det. Har havnet i et par prinsipp-diskusjoner over det...

Twitter har jeg ikke hørt om før, så jeg registrerte meg for å se hva det var. Foresåvidt en morsom ide, men jeg tror ikke jeg kommer til å bli fast bruker. Dessuten var det vanskelig å finne folk der, og da blir det litt bortkastet. MySpace har jeg heller ikke noe særlig erfaring med, førsteinntrykket var at det var litt rotete. Det irriterer meg også at jeg kommer rett til de norske sidene enten jeg vil eller ikke, og at de automatisk oversetter standarddeler av bloggene, uavhening av hvilket språk de er skrevet på i utgangspunktet -det gjør ikke akkurat inntrykket noe ryddigere. Men søkefunksjonen deres er god -det tok meg bare noen få tastetrykk å finne kjente.

Ingen kommentarer: