tirsdag 4. april 2017

Prosjekt Shakespeare - første rapport


Til jul ønsket jeg meg - og fikk - Inger Merete Hobbelstads essaysamling Å leve med Shakespeare. En del av stykkene hun skriver om kjenner jeg til i varierende grad, andre har jeg bare så vidt hørt om (og ett av dem hadde jeg ikke engang vært borti tittelen på), men i følge forordet var tanken at man skulle helt fint ha utbytte av å lese essayene uten å ha kjennskap til de omtalte stykkene. På den annen side - hvorfor ikke benytte anledningen og dra i gang et skikkelig Shakespeare-prosjekt? I tillegg til hans egne verker finnes det jo mengder av filmatiseringer og andre dramatiseringer, sekundærlitteratur og inspirerte verker av ymse slag å velge i. Jeg kastet meg ut i det, full av ambisjoner, entusiasme og gode intensjoner, så får vi se hvor lenge det varer...


Et utvalg av husets Shakespere-relatere medier. En engelsk essay-samling fra 1964 (utgitt første gang i 1925), som selvfølgelig må leses parallelt. Macbeth (bibliotekets, lånt for anledningen). Film-versjonen av Much ado about nothing. En sitatsamling. Romeo og Julie på både engelsk og nynorsk. Samlede verker i ett pocketbind. Beatrice and Benedick av Marino Fiorato.

Romeo og Julie
Romeo og Julie er nok det Shakespeare-stykket jeg (som så mange andre) kjenner best. Jeg så Prokofievs ballettversjonen første gang da jeg var rundt 10, og leste stykket da jeg var 15. Omtrent samtidig som Leonardo di Caprio ga Romeo at ansikt for en ny generasjon - et ikke helt tilfeldig sammentreff... Så sent som i fjor både så jeg stykket på teater (oppsetningen går fortsatt på Det Norske Teatret - anbefales!) og leste Edvard Hoems oversettelse, så jeg hadde ikke det store behovet for en repetisjon. Men jeg fikk endelig sett Mats Ek ballett fra Stockholm, som hadde ligget i get-boksen et års tid.



Macbeth
Macbeth (aka that Scottish play)har jeg sett som opera (Verdi), men ikke lest før, så det var jo på tide. Historien om grådighet, ambisjoner, kongemord og ladyer med blodige hender er jo velkjent, det var greit å få detaljene på plass. Takk også til det omfattende notesystemet i den utgaven jeg leste... Full av kjente sitater er den også (de fleste av Shakespeares verk er vel egentlig det...), men jeg må tilstå at det var nytt for meg at Double, double toil and trouble / Fire burn, and caldron bubble var hans ord...




MacDuffs arie fra Verdis Macbeth

Nå har jeg kommet til Much ado about nothing - en favoritt siden tenårene. Fortsettelse følger forhåpentligvis...

Ingen kommentarer: