mandag 17. april 2017

Om bokinnkjøp

Vil jeg egentlig tenke for mye på bokinnkjøpene mine? Er det ikke tryggest å la være, og late som om jeg nesten ikke kjøper bøker - i hverfall ikke så veldig ofte...? (Spørsmålsliste funnet hos Elida)

* Kor kjøper du bøker? 
Overalt hvor jeg finner dem... På nett, i fysiske bokhandler, på loppemarked og i bruktbutikker.

* Forhåndsbestiller du bøker, og viss du gjer, gjer du det i butikk eller online? 
Det hender, primært utenlandske oppfølgerbøker (av ukjente grunner har eg lest mange trilogier de siste årene), og da på nett. Jeg forhåndsbestilte en svensk bok  i bokhandelen, og de hadde den først en uke etter utgivelsesdatoen - bestiller jeg på nett får jeg den stort sett den dagen den slippes. Å måtte vente en uke ekstra på annet bind av Jonas Gardells Törka aldri tårar er altfor lenge når twitter renner over av begeistring... Med Erik Fosnes Hansens siste tenkte jeg derimot motsatt - den kom ut på en fredag, og jeg kunne ikke ta sjansen på at den ble forsinket i posten og ikke kom før over helgen. Så ingen grunn til å forhåndsbestille i butikken - det var jo ikke snakk om at Norli ikke ville ha den inne...

* Kor mange bøker kjøper du i gjennomsnitt i månaden?
En, to, mange...? Det kommer an på så mangt. Er det loppemarkedsesong? Har jeg vært på tur? Rakk jeg innom Fretex på vei til teateret (igjen)? Jeg har innsett at det er mye her i livet det er greiest å ikke ha full oversikt over...

* Benytter du ditt lokale bibliotek? 
Jeg har ikke vært innom mitt lokale folkebibliotek på mange år - men det henger jo sammen med at jeg jobber på et skolebibliotek. Alt jeg vil lese som vi ikke har selv kan jeg bestille på fjernlån med et par tastetrykk og få levert på jobben i løpet av noen dager. Eller kjøpe inn hvis det er oe elever og/eller lærere også kan tenkes å ha interesse av

* Viss ja, kor mange bøker låner du om gongen? 
Igjen - en, to, mange...

* Kva er di meining om bibliotekbøker? 
Jeg er bibliotekar - er ikke det svar godt nok...?

* Kva syns du om brukte bøker? 
Jeg elsker brukte bøker -både sånn generelt og å kjøpe dem. Jeg finner så mye morsomt i bruktbutikker og på loppemarkeder - gamle romaner, sære sakprosabøker, perler jeg ikke har hørt om og aldri ville snublet over ellers. Dessuten liker jeg å tenke på at selve boka har en historie - hvem har eid den? Når og hvorfor ble den kjøpt? Kanskje er det notater i den, navnetrekk eller hilsener, eller det er lagt inn avisklipp eller bilder. Jeg har en roman fra 1908 hvor en tidligere eier har notert i permen når han har lest den og en diktsamling fra 1903 med en vakkert kalligrafert hilsenVenlig Erindring. Det er sånne ting som gjør bøker til så mye mer enn trykt papir - og som ebøker aldri kan bli...

* Står dine leste og uleste bøker saman? 
Ja, her står skjønnlitteratur alfabetisk og sakprosa etter tema. Jeg omorganiserte litt i vinter og fant uleste bøker jeg helt hadde glemt at jeg hadde kjøpt...

* Planlegger du å lese alle bøkene du eiger? 
I den grad de er beregnet å leses fra perm til perm (mye sakprosa er jo mer oppslagsbøker av ulike slag) så ja. Stort sett, hvertfall. Det finnes nok noen jeg mest har fordi de er gamle og fine og spesielle.

* Kva gjer du med bøker som du eiger, men som du ikkje føler for å lese eller ikkje klarte å like? 
Virkelig elendige pocketbøker har ved et par anledninger gått i papirsøppelet, fordi de ikke har fortjent lesere... Ellers går de til Fretex, loppemarleder eller jobben.

* Har du donert bøker nokon gong? 
Fretex får jevnlige drypp, selv om jeg er litt usikker på om jeg egentlig donerer flere enn jeg kjøper fra dem...

* Har du nokon gong hatt bokkjøpestopp? 
Jeg har tenkt av og til at jeg burde sikkert.... men så dukker det opp en bok jeg bare må ha, og da finner jeg alltid en grunn... Men jeg prøver å være litt bevisst på hva jeg kjøper - bøker jeg enkelt får tak i på biblioteket trenger jeg jo sjelden å ha, egentlig, selv om det finnes unntak der også.

* Føler du at du kjøper for mange bøker?
Det er ikke noe som heter for mange bøker, bare for få bokhyller...

3 kommentarer:

Elida Stangeland sa...

Gode svar! Hjå meg kjem det og an på kor eg er eller har vore når det gjelder innkjøp. Eg kjøper ein del på ferie, men er ganske pinen når eg er heime og i nærleiken av biblioteket :-)

HildeSol sa...

Jeg kjøper særlig mye bøker i Sverige - billig og bra og ofte ikke på biblioteket...

Julie Fønskov Thorsen sa...

Interessante spørgsmål! Jeg har det meget ligesom dig: Jeg vil helst ikke vide, hvor mange penge, jeg bruger på bøger. I stedet vurderer jeg, hver gang jeg finder en bog jeg vil købe, om jeg har råd lige nu. Og så tænker jeg ikke mere over det :D Kunne alligevel være meget sjovt at vide, hvor meget man har brugt på bøger tilsammen nogensinde.

I øvrigt fedt, det du skriver om at gå så meget i genbrug og på loppemarkeder efter bøger. Det er skønt at finde bøger med personlighed og tænke over deres historie.

http://litcomprime.com