mandag 9. januar 2017

Lesemåned oktober 2017

Blant oktobers syv bøker var flere av årets favoritter. Are Kalvø var eneste hane i månedens kurv, som inkluderte sakprosa om klær og te, en rykende fersk og en 80 år gammel roman, engelsk og nynorsk og påfallende mange nyinnkjøpte bøker...

Mari Grinde Arntzen - Kleskoden : Den nakne sannheten om moten 
Jeg vet ikke helt hva jeg egentlig forventet av denne lille boken, men jeg var litt skuffet av det jeg fikk. En del var absolutt interessant, men jeg synes også det var en del selvfølgeligheter, samt en del påstander jeg gjerne skulle hatt mer begrunnelse og/eller kilder til. Men å tro at man kan fortelle historien bak og sannheten om moteindustrien på 150 sider er vel uansett i overkant ambisiøst... (nyinnkjøpt)

Gry Hovdenak Strøm - Ordsamleren
Ord og mat, søstre og familiehemmeligheter i flere generasjoner og tidsplan. Og krigen. I løpet av de første 30 sidene har en av hovedpersonene flyttet inn et par kvartaler unna meg og sjøormen Ruffen blitt referert til - det må kunne kalles en god start. Fortsettelsen er heller ikke verst - boka er mer kompleks og mindre underholdningsroman enn omslaget lurte meg til å tro. Min største innvending er at når man skriver en historie over så mange tidsplan er det greit å være tydelig på når ting foregår - det tok litt tid, forvirring og hoderegning før jeg innså at bokas nåtidshistorie foregår tidlig på 90-tallet, ikke i vår nåtid som det er naturlig å anta når man leser en ny bok... (lånt på biblioteket)

Are Kalvø - På scenen

Scenetekst og -selvbiografi fra Are Kalvø - det er jo helt naturlig at jeg stadig ler høyt i sofaen. Selvfølgelig lest med blyant i hånda (ja, det er mitt eget eksemplar) så jeg kan notere endringer og nye replikker underveis, ikke minst i Halve kongeriket. Forøvrig setter jeg stor pris på at han har samlet det han kaller nerdeinformasjonen (når og hvor stykkene ble satt opp, navnene til alle involverte osv)i et eget kapittel til slutt, men tittelen "For ekstremt spesielt interesserte". Jeg slo stadig opp der underveis... (nyinnkjøpt)





Lillemor von Hanno - Dumme menner og troll til kjerringer

Underholdningsroman fra 30-tallet som først og fremst byr på mye språklig moro. Kraftuttrykket søren småsmette mig, for eksempel, og klassikeren lett tilsjasket av forfriskninger, samt navn som Nusse, Bærten, Toto, Minken, Gugga og Goggen. Fullstendig fjollete handling, men tidsreisen er jo morsom. (nyinnkjøpt, loppemarked)


Kim Wilson - Tea with Jane Austen

Om teskikker og teens betydning i England på 1800-tallet generelt og i Austens liv og virke spesielt. Ispedd romanutdrag, brev og oppskrifter både herfra og derfra. Snadder for oss som liker både te og Austen, sannsynligvis ikke like interessant for andre... (egen bokhylle, ingen anelse om hvor lende den har stått der...)

Riikka Pulkkinen - Fremmed
En prest i livskrise forlater mann og menighet og dra til New York. Spiseforstyrrelser, tro, dans, rasisme, sorg - det er mange temaer her og Pulkkinen håndterer det hele med bravur. Det er en sånn bok som jeg så gjerne skulle kunnet lese på originalspråket (og ikke bare fordi jeg drømmer om å lære finsk), det er noe med måten språket brukes på, også visuelt. Bare se på dette:


           


Forøvrig en forfatter jeg oppdaget helt tilfeldig fordi hun deltok på et arrangement på Litteraturhuset sammen med Marta Tikkanen - det er lite som gir så mye leselyst som å høre en forfatter snakke om egne bøker. Da snakket hun om Sanningen - også en bok jeg ble svært begeistret for. (lånt på biblioteket)

Kate Atkinson - A God in Ruins
Strengt tatt mer en spin-off enn en oppfølger, A God in Ruins handler om livet til lillebroren til hovedpersonen i Atkinsons forrige og svært leseverdige bok Life after life, og spenner over tre generasjoner og nesten 90 år (men i motsetning til den foregående bare ett livsforløp). Et langt og innholdsrikt liv som dekker det meste av 1900-tallet, inkludert en tilværelse som jagerflyger under 2. verdenskrig. Det hoppes stadig i tid, men det er ikke noe problem å følge med - å legge fra seg boka underveis er mye vanskeligere... (nyinnkjøpt)

Ingen kommentarer: