søndag 22. januar 2017

Lesemåned desember 2016

Og da var vi faktisk i mål med månedsoppsummeringene for 2016, i god tid før januar er over. Det kunne vært verre... Desember er sjelden den stor lesemåneden, det er så mye som skal fikses og ordnes og så mye som skjer. Fire svært ulike bøker - en nobelprisvinner, en antologi, en murstein av en kontrafaktisk politisk thriller og en musikalbok. Tre på engelsk og en på svensk, og bare en kvinne.

Patrick Modiano - De dunkla butikernas gata
Jeg ble aldri helt fanget av denne historien, om mannen med hukommelsestap som leter etter sin fortid og sin identitet. Jeg blir mer nysgjerrig på den historien han etterhvert oppdager bruddstykker av enn hvordan han finner dem. En historie uten to streker under svarene, for å si det sånn. Det var forsåvidt den forrige (Lilla smycket) jeg leste av Modiano også (den eneste andre jeg har lest av ham, nå fikk jeg det til å høres ut som om jeg var velbevandret i hans forfatterskap...), men jeg likte den bedre. (egen bokhylle)

Marian Keyes - Making it up as I go along
En ny samling artkler og småstykker fra Marian Keyes, om alt fra kosmetikkog reiser til familie og hverdagsliv. Mye likt de to forrige antologiene hennes, emn ahr jeg ikke samme glede av denne. Kanskje nettopp fordi det er så likt - jeg har utviklet meg på de 15 årene som har gått siden den første og hadde vel forventet det samme fra henne. Det spørs vel om ikke dette ble et endelig farvel til et forfatterskap jeg en gang hadde stor glede av. Med mindre hun skriver mer om Walsh-familien, da, da klarer jeg nok ikke å styre unna... (nyinnkjøpt)

C. J. Sansom - Dominion
I 1940 blir Lord Halifax, ikke Churchill, statsminister, og en fredsavtale med Tyskland blir underskrevet. 12 år senere, i et ganske dystert Storbritannina (i en nokså dyster verden, hvor Tyskland og Russland stadig ligger i krig, hele Afrika er kolonisert og det britiske imperiet fortsatt er intakt) vokser motstandsbevegelsen ledet av nevnte Churchill, og ryktene sier at i Tyskland ligger Hitler for døden... Et veldig fascinerende utgangspunkt - og jo mer historie du kan (det er helt klart en fordel å kunne en del - for å se hva som er "riktig" og ikke), jo flere detaljer finner man. F.eks. refereres det i en bisetning til Coventry Cathedral som a beautiful medival building - den kirken ble bombet i stykker under krigen, men i denne virkeligheten ble det jo inngått en fredsavtale så tidlig at bombingen av England aldri skjedde. Jeg mistenker at det er fullt av sånne detaljer som jeg ikke fanger opp... Politiske thrillere er ikke min favorittgenre, men hele settingen her var så spesiell og spennende at jeg blir revet med - vel så mye av samfunnsskildringene og alle detaljene enn av hovedintrigen, som innimellom blir i overkant brutal. Er ikke så glad i tortur og vold og sånt, jeg... Men kontrafaktisk historie var gøy, det kan jeg godt lese mer av. (egen bokhylle)

Lin-Manuel Miranda og Jeremy McCarter - Hamilton : The revolution
Musikalnerden fordyper seg systematisk i Broadway-sensasjonen Hamilton. Boka forteller hele tilblivelseshistorien med intervjuer med mange av de involverte både på og bak scenen og inneholder også samtlige tekster - med opphavsmann (og hovedrolleinnehaver) Lin-Manuel Mirandas kommentarer. Mye musikalmoro for de med interesser i den retning - og en dose amerikansk historie på kjøpet. (nyinnkjøpt)

Ingen kommentarer: