onsdag 28. desember 2016

Lesemåned august 2016

I august gjenopptok jeg toglesningen, samtidig som jeg også videreførte utelesningen. Syv bøker ble månedens resultat - to sakprosa, et drama, fire på engelsk, fem kvinner og en ikke-vestlig ungdomsbok.

Paula McLain - The Paris wife
The Paris wife handler om Hadley Richardson, Ernest Hemingways første kone. Historien starter i Chicago, men etterhvert forflytter handlingen seg til Paris og kunstnermiljøet der på 20- og 30-tallet - alltid en tid og sted verdt å lese om... (egen bokhylle, kjøpt på Fretex)

Anna Funder - Stasiland
Den australske journalisten Anna Funder jobber i Berlin på 90-tallet når hun begynner å interessere seg for en historie fra Øst-Berlin under kommunismen. Stasiland skildrer hennes forsøk på å finne ut hva som egentlig skjedde, og noen av de andre historiene hun snubler over underveis. Overvåkning, utpressing, forfølgelse og fortielse og ikke minst menneskeskjebner, og det mest skremmende av alt er jo hvor kort tid det er siden - deler av dette foregikk i min levetid... (lånt på biblioteket)

William Shakespeare - Romeo og Julie
Edvard Hoems oversettelse - jeg ble som begeistret for hans versjon da jeg så oppsetningen på Det Norske Teatret at jeg trengte å lese hele også. (nyinnkjøpt)

Matthew Cook og Paul Duncan - The British Season
Jeg drømte meg til England da jeg leste denne - et bruktbokfunn som omhandler tradisjonelle og nyere begivenheter i den britiske sommersesongen. Chelsea Flower Show og Royal Ascot, Wimbledon og Derby Day, men også lysshowet i Blackpool, Alton Tower og highland games. Presentert med britenes vanlige sans for tradisjoner, humor og selvironi - og fine illustrasjoner. Alt man trenger å vite om man en dag skulle forville seg i nærheten av britisk overklasse... (egen bokhylle)

Kjersti A. Skomsvold - Jo fortere jeg går, jo mindre er jeg
En bok som har stått på leselisten lenge, en som jeg først fikk somlet eg til å lese etter å ha sett teaterversjonen. Historien om den ensomme og misantropisk gamle damen er jo egentlig veldig trist, men det er så fantastisk morsom fortalt at man ender med å le høyt likevel. En historie på linjene, en litt annen mellom dem... (lånt på biblioteket)

Sara Farizan - If you could be mine
Det er ikke så ofte at elever kommer og spør etter bøker jeg aldri har hørt om, så da denne ikke bare var kjøpt inn på oppfordring, men også etterspurt og utlånt flere ganger tok nysgjerrigheten overhånd. Det endte med at jeg gråt på bussen... Ungdomsroman om å være ung og lesbisk i Iran, om vennskap, kjærlighet og identitet, om hva man vil være og hva man kan være og ok å leve i et helt annet samfunn enn vårt. Adskillig mer nyanser og mindre dystert enn man kunne tro, temaet tatt i betraktning. Tusen takk til eleven som sørget for at jeg oppdaget denne - som jeg fortsatt ikke har vært borti noe annet sted. (lånt på biblioteket)

Siri Hustvedt - The summer without men

Nok en forfatter krysset av på "burde lese"-listen. En bok som appellerte mer til hodet enn til hjertet - jeg blir fascinert mer enn berørt og engasjert. Full av litterære og kulturelle referanser, det er jeg alltid begeistret for (så lenge jeg føler at jeg tar et flertall av dem, vel å merke - ellers føler jeg eg jo dum og uopplyst...). (gave)

Ingen kommentarer: