mandag 27. juni 2016

Lesemåned mai 2016

Periodeleseren fortsetter - i mai var jeg oppe i ti bøker igjen. To ikke-vestlige bøker, det er vel bedre enn i hele fjor... Tre engelsk, tre nynorsk, to drama, to ungdomsbøker, en sakprosa og en diktsamling.

Anuradha Roy - An atlas of impossible longing
Indisk familieliv og ekteskap over flere generasjoner, ispedd litt historie, samfunnsutvikling og arkeologi, samt forbudt kjærlighet på tvers av sosiale skiller, eksentriske bipersoner, flere hus og en fantastisk hage. Jeg innser at ordene forbudt kjærlighet veldig fort får det til høres ut som en sentimental underholdningsroman, men det er ikke det - dette er langt mer komplekst (og mye bedre, sa hun fordomsfullt). Jeg likte boka godt, men har visse etiske innvendinger slutten (og kan ikke utdype det uten å avsløre for mye...). En slutt jeg forøvrig leste på en benk i kveldssolen ved rådhuset, hvor duftende, tunge syrinklaser hang over hodet mitt mens jeg spiste softis og så utover fjorden. Det finnes verre steder å lese... (egen bokhylle, arvet da en venninne ryddet i sine...)

Fatima Sharafeddine - Du, jente!
Ikke-europeiske ungdomsbøker, da snakker vi begrenset utvalg. Fatima Sharafeddines Du, jente! foregår i Beirut på 1980-tallet og handler om 17 år gamle Faten, som må avbryte skolegangen for å jobbe som hushjelp og forsørge familien hjemme i landsbyen. Selv drømmer hun om å bli sykepleier, og der det er vilje er det som kjent vei... På plussiden er det alltid interessant å lese historier fra helt andre steder og miljøer, og det er nok av norske ungdommer som kan ha godt av en påminnelse om hvilket enormt privilegium skolegangen deres er. Problemet er bare at historien ikke fenger noe særlig, den blir litt for overfladisk og refererende og ting går litt for greit. (lånt på biblioteket)

Jonas Hassen Khemiri - Alt jeg ikke husker
Alt jeg ikke husker  har litt samme utgangspunkt som Carl Frode Tillers Innsirkling (jeg gjorde et kjapt google-søk og så at jeg ikke akkurat er den første som ser den parallellen) - et liv beskrives av de som var rundt personen (her Samuel, noenogtjue, nylig død), i praksis beskriver de vel så mye seg selv. Der Tiller lot en og en person snakke seg ferdig, hoppes det her hele tiden mellom flere stemmer, hvert fragment varer maks et par sider. Det krever litt konsentrasjon å henge med på hvem som snakker når og hvor i historien hver enkelt befinner seg, men jeg henger stort sett med. Det ligger mye mellom linjene, ikke alt blir avklart og forklart - og det er jo sånn det skal være. (lånt på biblioteket)

Ian McEwan - The innocent
Dette er en av McEwans eldre bøker (1990) og handler om etterrettningsarbeid, kald krig og spionasje i Berlin i 1955. Ikke en bok jeg ville plukket opp basert på baksidetekst og tema, men det er jo McEwan... Tidlig i karrieren hadde Ian McEwan tilnavnet Ian Macabre - det er ikke tilfeldig at jeg kommer på dette underveis i denne boka. Et par kapitler kunne jeg godt vært foruten... *urk*  Selv om spionthrillere (og makabre detaljer) ikke akkurat er min favorittgenre, skriver McEwan som vanlig så glitrende og interessant at boka likevel fenger. Dessuten er skildringene av motsetningene mellom de britiske og amerikanske agentene ganske fornøyelig. (egen bokhylle, kjøpt brukt i vår. Eller i fjor...)

Siv Østrem Peersen - Ulvetone
Nynorsk ungdomsbok fra Bergen om klavertaletet Alise, som snart skal ha sin store debutkonsert i Grieghallen. Mye musikk, litt forelskelse og litt for mange familiehemmeligheter og sidehistorier. Alises kvaler rundt eget talent, forventningspress og hva egentlig hun vil med livet sitt hadde holdt for en bok - nå lesses det på med kompliserte problemer på alle kanter. For de litt mer erfarne (og klassisk musikk-interesserte) ungdomsleserne. (lånt på biblioteket)

Margaret Skjelbred - Jeg fant : Dikt 1983-2013
Margaret Skjlebred er en av mine favorittlyrikere og godt representert i bokhyllen. Mange av diktene i denne samleutgaven har jeg derfor lest før (de tåler godt et gjensyn), men det er også en del nytt - noe nyskrevet, noe gammelt, men tidligere uutgitt. (egen bokhylle, gave)

Ali Smith - How to be both
How to be both  er en nokså liten bok i omfang, men så innholdsrik og kompleks at det er vanskelig å si så mye om den. Dessuten er det best å lese den uten å vite for mye på forhånd - styr unna baksideteksten på den norske utgaven! Smith leker med både form og innhold, det handler om kunst og språk og kjønnsidentitet og historie på flere tidsplan. Jeg liker! (egen bokhylle, kjøpt i Skottland i fjor)

Og litt teaterlesing...

Lothar-Günther Buchheim/Kjetil Bang-Hansen - Das Boot
Manuset til Das Boot, det tyske ubåt-dramaet som gikk på Det Norske Teatret for noen år siden. Det er en av de mest fysiske (og skjeggete) teateropplevelsene jeg har hatt, den klaustrofobiske stemningen og følelsen av at hele salen virkelig ristet da bombene falt var veldig spesiell. Ikke helt det samme å lese det, men jeg fikk veldig lyst til å se det igjen... (lånt på biblioteket)

Lukas Bärfuss - Tjue tusen sider
Mer teaterlesning - Lukas Bärfuss' Tjue tusen sider. Dvs, det jeg har lest er Ragnar Hovlands bearbeidede versjon av stykket for Det Norske Teatret, merket "Førebels versjon" og hentet fra Nasjonalbibliotekets dype gjemmer. Det er nemlig den eneste versjonen jeg har klart å spore opp på et språk jeg kan, helst ville jeg jo lest originalteksten. Siden dette er teaterets manus til intern bruk er det ingen sceneanvisninger eller beskrivelser, kun replikkene - stor fordel å ha sett stykket først... (lånt på biblioteket)

Bår Stenvik - Å bli en annen
Samtale/intervjubok med seks skuespillere (i følge forlaget er alle blant landets fremste. At jeg som trodde jeg hadde relativt grei oversikt på det feltet måtte google en av dem, skyldtes visst at jeg ikke så Okkupert) om arbeidet deres, særlig den delen publikum vanligvis ikke ser så mye til. Veldig interessant for de (meg) som har interesser i den retning, det er ikke så ofte man får vite så mye om prøver og det som skjer bak scenen og kameraer. Jeg irriterer meg innimellom over at forfatteren blir så synlig, men jeg har skjønt at det er en trend i sakprosa for tiden. (lånt på biblioteket)

Ingen kommentarer: