onsdag 4. mai 2016

Jobbrapport


En liten situasjonsrapport fra biblioteket en stille onsdag før langhelg (hurra!). Veggen ved kontorplassen min er en stadig voksende collage av bilder og dikt fra tidligere utstillinger, kort, Unshelved-striper, lister og huskelapper og alt annet det måtte falle meg inn å henge opp. Gavebåndet fra julekalenderpakken, for eksempel.  At bildet også avslører et variert te-utvalg nede i venstre hjørnet og en Tenk om-video på skjermen (i den forbindelse vil jeg gjerne understreke at bildet er tatt utenom åpningstiden..) burde heller ikke overraske noen, egentlig.






Du var ikke her.
Jeg var forsåvidt fullt klar over at jeg hadde vært og spist lunsj da jeg kom tilbake og fant denne lappen på innlevert bok på skranken (og ja, vi har innleveringsskap...).



Shakespeare-jubileet markeres for tiden, med bøker av og om den store diker. Med-jubilant Cervantes har også fått være med på et hjørne. Diktene som er brukt er Juliet av Herman Wildenvey og Ofelia plockar krasse av Cornelis Vreeswijk.


Dette fantastiske flytskjemaet (som Språkrådet forteller at er det norske ordet for flow chart) som skal veilede usikre Shakespeare-lesere i deres bokvalg, skrev jeg ut fra goodreads.com. Endelig noe nyttig å bruke søylen til.


Hva er en god bok?
En god idé jeg har lånt/stjålet fra biblioteket ved Drammen vgs - alle førsteklassinger på biblioteksorientering må skrive en lapp om hva en god bok er. Svarene varierer fra de åpenbare tynn;  en som også finnes som film så jeg slipper å lese den og spennende til de glitrende geniale som en du tar med på do for å lese videre; må inspirere meg til å ville kjempe videre for noe! og den mest fantastiske av alle: Boka der mennesket du var ved første bokstav aldri blir det samme som mennesket du er ved siste punktum. Vurderer å ramme inn den lappen...

Ingen kommentarer: