torsdag 14. april 2016

Hjemmekontor #2

Mine ambisjoner om effektivt hjemmekontor (også kalt sitte-hjemme-i-sofaen-og-drikke-te-og-lese-ungdomsbøker) i vinterferien gikk ikke helt etter planen. Til gjengjeld ble den en usedvanlig produktiv lese-påske som lettet litt på samvittigheten. Som skolebibliotekar burde jeg jo lese mye ungdomsbøker, men det er så mange andre bøker som frister at det ikke blir til at jeg prioriterer det i særlig grad på fritiden. Jevnlige betalte lesedager burde være en selvfølge for alle bibliotekarer. Og som alltid når jeg leser ungdomsbøker vil jeg legge inn det forbeholdet at jeg som voksen og erfaren leser er klar over at jeg ikke er helt i målgruppen. Det er nok en del ting jeg reagerer på som ikke bekymret en 16-åring i nevneverdig grad...

Gayle Forman - Bare en dag
Gayle Forman - Bare ett år
Gayle Forman har spesialisert seg på bøker i par - samme historie, to synsvinker (stort sett hans og hennes). Jeg leste If I stay og Where she went og syntes de var nydelige, denne gangen er jeg ikke like imponert. Amerikanske 17 år gamle Allyson er på dannelsesreise i Europa (boka sier et og annet om amerikanske tenåringers syn på og kunnskaper om Europa - akkurat det er ganske underholdende) og mot slutten av turen treffer hun jevngamle Willem, som overtaler henne til å bli med ham til Paris - bare for en dag. Sterke følelser og magiske øyeblikk oppstår, men ting går ikke helt etter planen og Willem forsvinner. Den første boka følger Allyson og hvordan dette preger henne, den andre forteller Willems historie og hva som faktisk hende. For meg blir dette både litt for voldsomt (jeg vet at tenåringer kan ha ganske intense følelser, men det er fortsatt bare snakk om én dag...) og litt for lettvint. De rette personene dukker stadig opp på de mest passende tidspunkt og innehar alle de rette kontaktene og nødvendige opplysningene - og er ikke redd for å dele dem, uansett hvor privat eller taushetsbelagt informasjon det er snakk om. Shakespeare og et par av skuespillene hans spiller en ikke ubetydelig rolle i historien, og akkurat det er jo aldri feil. Den ville fått 16-årige meg til å lese mer Shakespeare, og har den samme effekt på flere kan man vel nesten ikke forlange mer av en ungdomsbok...

Guro Hoftun Gjestad - Ord på S
Denne hadde jeg hørt mye pent om på forhånd, og ble ikke skuffet. Det handler om sorg og forelskelse, en ikke uvanlig kombinasjon i ungdomsbøker. Sun har mistet faren sin brått og uventet - han falt ned fra kranen han jobbet på og ingen vet hvorfor eller hvordan. Samtidig kommer Simen flyttende til småbyen, og han og Sun får god kontakt. Men kan man være forelsket og sørge samtidig? En nydelig liten bok som styrer unna klisjéer og oversentimentalitet og er relativt lettlest uten at det går på bekostning av språket.

Aina Basso - Inn i elden.
Denne hadde jeg også hørt mye pent om på forhånd, men historien om heksebrenning på 1600-tallet lever ikke helt opp til forventningene. Den er språklig sett helt nydelig, med et litt gammeldags nynorsk som kler historien godt (men som også gjør den nokså utilgjengelig for store deler målgruppen og tilsvarende vanskelig å formidle). Historien i seg selv er dessverre altfor forutsigbar og enkel - det tok ikke så mange kapitler for jeg skjønte hvordan det ville ende, og på hvilken måte.

Caterina Cattaneo - Malstrøm
Typisk eksempel på en ungdomsbok som er så redd for at leseren skal kjede seg at den har action og handling nok til minst tre bøker (hvorav to fortsatt ville være ganske så usannsynlige...), uten at den fenger meg av den grunn. Dykking og nazigull og forelskelse og sorg og sykdom og ungdomstraumer og mobbing og vold og sex og hemmeligheter opp og i mente. Og selv om ungdommer (og vi voksne også, forsåvidt) har en del engelske ord i dagligtalen, betyr det ikke nødvendigvis at det fungerer skriftlig. Men man skal vel ikke utelukke at dette også er et typisk eksempel på en ungdomsbok som vil fenge målgruppen mye mer enn den fenger meg.

Hjemmekontor#1

Ingen kommentarer: