torsdag 30. april 2015

Redningsaksjon

Jeg er i kasseringsmodus på jobb igjen. Det er for trangt i hyllene, og uansett hvor mange ganger jeg går gjennom dem finner jeg alltid mer vi kan klare oss uten og som ingen har vist interesse for på årevis. En del går ganske usentimentalt i det store, evige arkivet, en del havner i kasseringssalgshyllene hvor fornøyde kollegaer (og en sjelden gang elever) stadig finner noe som frister (jeg har fortsatt håp om at noen skal forbarme seg over leksikonet om norsk middelalderkulturhistorie i mangemange bind). En altfor stor del havner også hos meg, hvor ledig hylleplass lenge har vært et fremmedord...



Jeg har allerede Irland og Japan fra Bokklubbens store novellesamling-serie med geografisk inndeling, og leser omtrent like ivrig i dem som jeg gjør i novellesamlinger forøvrig. Men en dag vil jeg nok få ånden over meg, og da er det jo kjekt at Den arabiske verden forteller og Finland forteller står klare i hylla...

Alexander L. Kielland: Løvene i Fountainebleau. Reisebrev og noveletter fra Paris. - Reisebrev fra Paris rundt forrige århundreskifte - hva mer trenger man å vite?

Dea Trier Mørch: Da jeg oppdaget Amerika - Gjennomillustrerte reisebrev fra New York, Nebraska og Connecticut midt på 1980-tallet.


Henrik Ibsen: Terje Vigen (1905) - Jeg har jo Terje Vigen fra før - selve teksten, altså. Men ikke i en så vakker utgave, med Christian Kroghs klassiske illustrasjoner. 

Victor Hugo: Århundredernes legende (1956) -Noen få utdrag av Hugos store og ambisiøse diktepos om menneskets historie og mytologi. Gjendiktet (i prosaform) Bjørnstjerne Bjørnson.

Anton Rønneberg - Nationaltheatret gjennom 50 år (1949) - 500 siders jubileumsbok utgitt i forbindelse med teatrets 50-årsjubileum i 1949.

Richard Boleslavsky: Skuespillkunst (1950) - Grunnleggende innføring i skuespillerkunsten, for både skuespillerspirer og teatergjengere, skrevet i dialogform.


Kunstnernes Oslo og Skulpturer og minnesmerker i Oslo - et åpenbart valg for en kunstinteressert Oslo-bibliotekar med egen lokalsamling. Kanskje de kan danne utgangspunkt for noen utflukter i sommer?


Dikthyllene har også fått gjennomgå - effekten det har hatt på mine bokhyller skal få et eget innlegg...

Ingen kommentarer: