onsdag 8. oktober 2014

En pose bøker, takk

 Loppemarked og posesalg er en skummel kombinasjon for de av oss med dårlig selvkontroll og litt for fulle bokhyller. Særlig når posene er av generøs størrelse og bare koster 50 kr. jeg fikk uten problemer plass til 12 - det var plass til flere, men det skulle jo bæres hjem også...

Norsk litteraturkritikk 1770-1890 (1974)
Nytt norsk forfatterleksikon (1971) 
Bøker om bøker, En favorittgenre.

 Litteratursociologi : En antologi (1989)  
Jeg har blitt student igjen i år, og tar noen studiepoeng litteratursosiologi på HiOA - da var det jo åpenbart at denne måtte med.

The New Yorker book of literary cartoons
Forsåvidt fortsatt i "bøker om bøker"-kategorien - en samling avistegninger med bok- og/eller litteratur-tema

 -Nevermore. And you can quote me.

Eva Braathen Dahr - Fruen fra Bergen: Magdalene Thoresen 
Jeg trodde det var en biografi, men det var visst en biografisk roman. Jeg har aldri hørt om fruen, men hun var visst Norges første kvinnlige journalist og hadde stor påvirkning på Ibsens forfatterskap.
 
Leif Wedding(!) - Før vi gifter oss (195?)
Til min samling bøker med hus og hjem-tema fra 50-og 60-tallet. Det er fristende å tro at forfatteren skrev under pseudonym...

Karin Bang - Fjerne seil : En roman fra seilskutetidens Vestfold (1962)
Jeg har lest en del av forfatteren, men ikke denne - som i følge det overnevnte litteraturleksikonet er forfatterens hovedverk.

Diane Purkiss - The witch in history
Akkurat det tittelen sier. Den klart nyeste av bøkene.

Italiensk kursus på 100 timer (1953, 1, utg 1936)
Ikke at jeg egentlig har noen store planer om å lære italiensk med det første, men det kan jo være kjekt å ha...
 
Oslo gjennom tusen år (1944)
Til lokalsamlingen...

Odd Brochman og Zinken Hopp - Et eventyr om Norge I-II (1943-44)


 Norgeshistorie for barn, utgitt under krigen.

Begge bindene er stemplet med monogrammet til kong Haakon 7. - jeg lurer veldig på når og hvorfor det skjedde... 

På den andre loppemarkedet jeg har vært på så langt i høst ble det faktisk ingen bøker, kun et par svarte sko. Jeg har ikke like mange skopar som jeg har bøker, men det begynner å nærme seg...

Ingen kommentarer: