mandag 5. mai 2014

Lykke og ekstase

Da jeg ble intervjuet av Mari på bloggen Flukten fra virkeligheten for en stund siden, svare jeg følgende på spørsmål om favorittforfatter:

Erik Fosnes Hansen har stått svært høyt i kurs helt siden jeg i Titanic-rus etter en viss film leste Salme ved reisens slutt som 18-åring. Beretninger om beskyttelse er en av mine absolutte favorittbøker gjennom alle tider, og min store litterære sorg er at den lovede oppfølgeren aldri kom... *sukk* Jeg så ham på gata for ikke så lenge siden, og tanken på å gå bort og be på mine knær om han kunne gjøre et nytt forsøk (Vær så snill? Eller bare en titt på det som måtte finnes av uferdige utkast, notater og skisser? Et kort muntlig sammendrag? Hva som helst...?) streifet meg, men det hadde vel ikke tatt seg helt bra ut... Ulempen med å ga Fosnes Hansen som favorittforfatter, er i det hele tatt det at det går så lang tid mellom hver bok. Det som kommer er verdt å vente på, og jeg vil heller ha kvalitet enn kvantitet, men litt oftere enn hvert 7. år hadde jo vært stas...

Med det i bakhodet er det kanskje ikke så vanskelig å forestille seg min umiddelbare reaksjon da jeg tilfeldigvis kikket på listen over årets varslede kulturfond bøker og fant dette:

Ny roman fra Erik Fosnes Hansen! Søking på google og på Cappelen Damms nettsider ga overhodet ingen informasjon, så dette er alt jeg vet, men jeg kan leve en stund på det... Et sted langt inne hvisker en håpefull stemme Tenk om det er Beretninger om beskyttelse 2... men det spørs vel, man skal ikke overdrive forventningene altfor mye - det er høye nok som de er allerede. Hvordan utålmodigheten har det skal vi ikke engang snakke om...

Men åh! Ny roman! Boklykke!

Ingen kommentarer: