torsdag 30. januar 2014

Lesemåned(er) - Oktober-desember 2013

Både lesing og blogging ble visst nedprioritert på slutten av året. Åtte fullførte bøker på årets tre siste måneder er ikke akkurat imponerende, og all lesingen jeg hadde sett for meg å gjøre i juleferien forsvant i sosialt samvær og annen moro.

Hans Olav Lahlum - Fem fyrstikker
Tre kortere historier med etterforsker K2 og hans stadig mer irriterende allviter-hjelper Patricia. Seriøst, en tilnærmet eremitt-ungjente som skjønner alt mye bedre og raskere enn en erfaren etterforsker omtrent før ham har fortalt henne noe som helst? Sliter stadig mer med å kjøpe det konseptet der. Skjønt, løsningen på den første historien skjønte jeg også på side 11... (lånt på biblioteket)

Charlotte Brontë - Jane Eyre
Det er nesten flaut å innrømme det, men jeg har faktisk ikke lest Jane Eyre før nå... Det betyr ikke at historien var ukjent, jeg har sett optil flere filmatiseringer og lest ymse utdrag, sammendrag og andre omtaler, men det var godt å få alle detaljer og referanser på plass Dessuten må jeg jo si at selv om Mr. Darcy beholder sin tittel (ingen slår jo mr Darcy i noe), får han god konkurranse av St. John i kategorien "Litteraturens minst romantiske frieri". Det var klasse over det der... (egen bokhylle, der har den stått noen år...)

Jan Guillou - Brobyggerne
Jan Guillou - Dandy
De to første bøkene i Guillous nye århundre-serie. Jeg slutter meg til flertallet og mener at Brobyggerne er den beste av de to.(lånt på biblioteket)


Klas Gustafson - Enkel vacker öm : Boken om Monica Zetterlund.
Etter å ha sett kinofilmen om Monica Zetterlund og lest litt om den påfølgende debatten i Sverige om alt som ikke stemte med virkeligheten, passet det fint å komme over en biografi om henne. Spennende lesning, hun hadde et innholdsrikt liv og gjorde veldig mye forskjellig. Jeg har dessuten sansen for biografier som tør å vise fram hele mennesket og ta tak i også de mindre sjarmerende sidene. (nyinnkjøpt)

Christian Krogh - Fire portretter
Maleren Christian Krogh var også kjent som journalist i sin samtid. I denne lille boken er fire av portrettintervjuene hans samlet - de portretterte er Oscar Wilde, Georg Brandes, Herman Bang og Sigbjørn Obstfelder. Morsomt å lese samtidige møter med personer man vanligvis bare får biografiske framstillinger av. (egen bokhylle, gammelt loppemarkedfunn)
 
Helena Thorfinn - Innan floden tar oss
Diplomati, fattigdom, kvinnesak og minst 14 andre temaer i denne interessante, men litt for omfattende svenske romanen med handling fra Bangladesh. Den vil litt for mye for bare én bok.

Anne Helgesen - Bokken Lasson : Næste dag stod hun like fornøiet
Bokken Lasson var for meg lenge bare søsteren til Oda Krogh, og fortelleren i Ketil Bjørnstads nydelige Sommernatt ved fjorden. Etterhvert har jeg skjønt at hun også var et kjent navn i sin samtid, og hadde nok et vel så spennende liv som sin søster -hun var internasjonalt anerkjent cabaretsanger og primus motor da Chat Noir ble grunnlagt. jeg leste selvbiografien hennes Livet og lykken i 2012, dette en en ny biografi i forbindelse med 100-årsjubileet til Chat Noir.

Boka er litt annerledes lagt opp enn de fleste andre biografier jeg har lest. Helgesen tar utgangspunkt i samtidige kilder - Lassons egne memoarer, gamle brev og hva andre har skrevet om henne og fyller ut, forklarer og utdyper - hva sier de ikke, hva var underforstått i samtiden, hva annet vet man at skjedde, hva kan være bakgrunnen for at hun ordlegger seg som hun gjør osv. En veldig spennende og opplysende måte å gjøre det på, og et spennende og innholdsrikt liv. Som så ofte før når jeg leser om kulturlivet i Kristiania sent 1800-/tidlig 1900-tall får jeg litt følelsen av at alle kjente hverandre - kunstnerverdenen var vel ikke så stor den gangen...

Dessuten høre jeg en lydbok i desember! Det er en så sjelden hendelse at det fortjener både utropstegn, kors i taket og stjerne i margen. Jeg liker ikke lydbøker - det går altfor langsomt, det blir en barrière mot teksten at andre tolker den for meg og jeg mister konsentrasjonen - jeg kan jo ikke bare sitte stille og høre på (da leser jeg jo heller selv) og det er begrenset hva jeg kan holde på med før det tar så mye oppmerksomhet at jeg ikke følger med så bra som jeg burde. Men endelig fant jeg en som funket - Salme ved reisens slutt av Erik Fosnes Hansen, lest av forfatteren og en aktivitet den funket med - baking av julekaker. Jeg har selvfølgelig lest boka før, men det var uansett på tide med en gjenlesning, og han viste seg å tilhøre de forfatterne som kan lese høyt på cd. Den store ulempen ved det hele var at jeg ble minnet på hvor fantastiske bøker Fosnes Hansen skriver - og hvor sjelden han gir ut noe nytt, man blir jo trist bare ved tanken (og en ørliten smule utålmodig. Nå må det da være på tide snart!).


Om jeg kjøpte noen bøker det siste kvartalet? Vel, altså... De fleste er loppemarked- og bruktkupp, da - det må vel telle til mitt forsvar?

Hjemmet og vi
Katharine Hepburn - Me : Stories of my life
Jon McGregor . If nobody speaks of remarkable things
Louis de Berniéres - Notwithstanding
Norsk lyrik (1903)
Agathe von Trapp - Memories before and after The Sound of Music
André Bjerke - Dannet talesprog (1966)
Henny Harald Hansen - Våre klær gjennom tidene (1955)
Nils Johan Ringdal - By, bok og borger : Deichmanske bibliotek gjennom 200 år
Odd Bang-Hansen -  Chat Noir og norsk revy (1961)
Kim Wilson - Tea with Jane Austen
Jane Austen -  Sanditon, Lady Susan, The History of England : The Juvenilia and Shorter Works of Jane Austen
Christer Hermansson - Ich bin ein bibliothekar!
Ann Syréhn Tomasevic - Glass og aske
Cornelig Vreeswijk - Sånger
Sissel Lange-Nilsen - Fra kosteskaft til konebil
Gro Hagemann - Feminisme og historieskriving
Henrik Meinander - Finlands historia

Ingen kommentarer: