onsdag 8. januar 2014

Leseåret 2013 i navn og tall

En uke inn i det nye året er det kanskje på tide å ta en titt på hva jeg egentlig leste i fjor. (Og jada, jeg vet at jeg ligger noen måneder på etterskudd med månedsoppsummeringene - det kommer, det kommer. Vær tålmodig, menneske.) Lesingen stagnerte fullstendig på slutten av året, og det endelige tallet ble 55 bøker - to færre enn både 2011 og 2012. Det må vel kunne kalles relativt stabilt... Alternativt kan jeg si at tallet er 59 - jeg har noen eksempler på både to og tre titler i samme bind - men konklusjonen er fortsatt at jeg ligger på et jevnt lesenivå.

Dette ble - litt utilsiktet - året jeg leste klassikere. Louisa May Alcotts Little women og alle oppfølgerne, Charlotte Brontës Jane Eyre, Alice in Wonderland av Lewis Carroll, The Great Gatsby av F. Scott Fitzgerald og Halldór Kiljan Laxness' Islands klokke (sistnevnte ikke på originalspråket...). Biografier om spennende kvinner var også en gjenganger - dronning Elizabeth II, Bokken Lasson, Jackie Kennedy, Monica Zetterlund, Jane Austen og Årstafrun. Dessuten leste jeg syv krimbøker, hvorav fire av Hans Olav Lahlum.

Noen tall:

43 skjønnlitterære bøker
21 skrevet av kvinner
39 romaner
- 16 norske (og da sikter jeg til språk lest på, ikke originalt skrevet på)
- 13 engelske
- 8 svenske
- 2 nynorske
- 1 dansk
2 diktsamlinger
1 novellesamling

12 sakprosabøker
-9 biografiske (på den ene eller andre måten...)
-2 essaysamlinger
-1 litterær reisebok
7 skrevet av kvinner

15 av bøkene var eldre enn meg, omtrent like mange er årsferske (tror jeg. Gadd ikke sjekke...).
30 er fra egen hylle - noen kjøpt i løpet av året, andre har stått på vent i årevis.

Hvor mange bøker jeg har kjøpt i løpet av året tror jeg det er tryggest å ikke telle...

Hele lista, i tilnærmet lesekronologisk rekkefølge:

Jan Guillou - Dandy
Hans Olav Lahlum - Fem fyrstikker
Charlotte Bronte - Jane Eyre
Jan Guillou - Brobyggerne
Klas Gustafson - Enkel vacker öm : Boken om Monica Zetterlund.
Christian Krogh - Fire portretter
Helena Thorfinn - Innan floden tar oss
Anne Helgesen - Bokken Lasson : Næste dag stod hun like fornøiet
Herman Wildenvey - Mine sangers bok
Kjell Askildsen - Thoms F.s siste nedtegnelser til allmennheten; Et stort øde landskap; Hundene i Tessaloniki
Andrew Marr : The Diamond Queen - Elisabeth II and her people
Lars Saabye Christensen - Maskeblomstfamilien
Michael Cunningham - By nightfall
Laura Ingalls Wilder - A Little House Traveler
Lewis Carroll - Alice's Adventures in Wonderland & Through the Looking-Glass
Literary trips : Following in the footsteps of fame
Margaret Skjelbred - Skildrerier
Viktoria Lindberg - Verdens viktigste begivenhet
F. Scott Fitzgerald - The Great Gatsby
Maria Semple - Where'd you go, Bernadette?
Elizabeth Jenkins - Jane Austen: A biography
Jonas Gardell - Torka aldrig tårar utan handskar 3 : Döden
Leslie Thomas - Dover Beach
Katherine Pancol - Jackie Kennedy bak masken
Kathleen Baker - A family at war
Jacqueline Winspear - The Mapping of Love and Death
Jo Nesbø - Politi
Kirsten Thorup - Baby
Fay Weldon - Huset Dilberne
Elizabeth Kerri Mahon - Scandalous women : The Lives and loves of history's most notorious woman
Halldór Kiljan Laxness - Islands klokke
Monique Troung - Boken om salt
Sophie Divry - Kod 400
Frode Grytten - Bikubesong
Riikka Pulkkinen - Sanningen
Logan Belle - Se på meg
Bjørn Sortland - Ho tok av seg blusen og sa ho var bibliotekar
Kristina Ekero Eriksson - Årstafruns dolda dagböcker
John Green - The fault in our stars
Louisa May Alcott - Little Men & Jo's boys
Marianne Storberget - Brevet fra Betsy
Hans Olav Lahlum - Katalysatormordet
Hans Olav Lahlum - Satelittmenneskene
Hans Olav Lahlum - Menneskefluene
Maggie O'Farrell - Hva skjedde med Esme Lennox?
Nils Harald Sødal - For ingens øyne
Louisa May Alcott - Little women
Per Anders Fogelström - Mina drömmars stad
Jean Rhys - Voyage in the Dark
P. D. James - Death comes to Pemberley
Marta Norheim - Friksjonar
Herman Wildenvey - Efterklang
Marian Keyes - The Mystery of Mercy Close
Jonas Gardell - Torka aldrig tårar utan handskar 2. Sjukdommen
Britt-Marie Mattsson - "Vi tolererar inga förlorare" Klanen Kennedy

Ingen kommentarer: