tirsdag 5. november 2013

A Little House Traveler - Laura Ingalls Wilder.

Det var en gang for noen år siden at jeg oppdaget flere uleste og uoversatte bøker av Laura Ingalls Wilder. Noen av dem, som hørte til i Det vesle huset-serien, leste jeg, de andre, reiseskildringer fra den voksne Lauras liv, ble satt på vent inntil videre. I sommer datt de ned i handlekurven min (pussig hvor ustøtt bøkene står i nettbokhandlene...) og tiden var inne.

A Little House Traveler er en samleutgave med tre reiseskildringer. On the Way Home er Lauras dagboksnotater fra da hun, ektemannen Almanzo og den lille datteren Rose reiser i prærievogn fra De Smet, South Dakota til Mansfield, Missouri, hvor de bosatte seg. West from Home består av brevene Laura skrev til Almanzo (med stadige varme hilsener til hunden) mens hun besøkte den nå voksne Rose i San Fransisco i 1915. Den siste delen, The Road Back, er også dagboknotater fra da Laura og Almanzo som gamle reiser tilbake til De Smet, denne gangen i bil.

Alle er med andre ord skrevet uten tanke for publisering, og alle er utgitt posthumt, så hun har selv ikke hatt anledning til å redigere noe - og det må være lov å si at det bærer de litt preg av. I The Road Back er mange av innførslene av typen "kjørte herfra til dit, spiste disse tingene, brukte penger på dette, fylte så mye bensin" - strengt tatt ikke så veldig spennende uansett hvem som har skrevet det... Jeg blir i det hele tatt litt trist av The Road Back - hun besøker søstrene Carrie og Grace, de har ikke sett hverandre på mange år, de er gamle og kjenner knapt hverandre lenger. Barnebokheltinner skal være evig unge, for meg blir dette et gjensyn jeg egentlig godt kunne vært foruten.

For Det vesle huset-tilhengere som ønsker seg mer, er On the Way Home det som er nærmest en fortsettelse, den begynner omtrent der den siste (av de engelske, vel å merke) slutter. Denne er også utgangspunktet for filmen Beyond the Praerie 2, og er et godt tidsbilde fra pionertiden, med nybyggere i prærievogn på flyttefot i alle retninger. Jeg synes likevel West from Home er mest interessant, i motsetningen til de andre to er den skrevet med en annen mottaker i tankene og gir spennende innsikt i en by og et samfunn i utvikling og ikke minst engasjerende skildringer fra verdensutstillingen, som Laura og Rose besøkte gjentatte ganger.

Jeg føler vel at dette er bøker som neppe hadde blitt utgitt hvis ikke forfatteren hadde vært den hun er, og anbefales primært til de som leste og elsket Det vesle huset-serien som barn. har du ikke noe forhold til de bøkene, tviler jeg på at utbyttet av å lese denne er så stor...

Ingen kommentarer: