torsdag 5. september 2013

Lesemåned: Juli 2013

 I juli lå alt til rette for et høyt bokkonsum. Jeg hadde ferie hele måneden, først en uke i London (bokshopping) og så tre relativt planløse uker hjemme hvor jeg kunne gjøre akkurat det som falt meg inn. Men noe gikk skeis. Jeg skylder på været - det var så varmt at hjernen ikke kunne konsentrere seg over lang tid. Dessuten er det litt vanskelig å spise is og lese samtidig... Resultatet ble bare tre nyleste bøker, i tillegg til gjenlesing av Lisa Jewell og Jennifer Weiner - det var alt hjernen kunne takle... En biografi, to romaner; to engelske og en svensk.

Elizabeth Jenkins - Jane Austen: A biography
Inspirert av å ha sett Pride and Prejudice på teater i Regent's Park fant jeg fram Jane Austen-biografien jeg fant på et antikvariat for noen år siden. Den er skrevet i 1938, min utgave skriver seg fra den store Jane Austen-bølgen i 1996. I følge et sitat på forsiden er boka first published at a time where biographers were content to let writers be writers, unlike today when the purpose is to unearth sexual skeletons... og det stemmer forsåvidt. Selv om man jo får livshistorien også, er bøkene hovedfokus og rød tråd. Hvilken livssituasjon var hun i da han skrev hver enkelt? Hvordan påvirket det skriveprossess og innhold? Hvordan skal den enkelte bok sees i forhold til tiden den ble skrevet i? Dessuten fordyper forfatteren seg i Austens lesevaner både som ungdom og voksen. Veldig spennende, og jeg fikk lyst og inspirasjon til å gjenlese alle romanene hennes (Mansfield Park har jeg med skam å melde aldri lest...). Lettlest var den imidlertid ikke, med både 30-talls litt akademisk engelsk og liten skrift, så det tok sin tid... (egen hylle, kjøpt på antikvariat i 2010)

Jonas Gardell - Torka aldrig tårar utan handskar 3 : Döden
Siste del av aids-trilogien til Gardell. Vond og viktig. (nyinnkjøpt)

Leslie Thomas - Dover Beach
Nok en plukket-ut-av-hylla-i-anledning-ferie-i-England-bok. Stikkord er Dover, 2. verdenskrig. Boka følger livet i og rundt Dover mens bombene faller og luftet er tett av fly. Det er en krigsbok av den tyopen jeg liker, med fokus på hverdagsliv. Boka følger mange personer - unge og gamle, menn og kvinner, militære og sivile - og der er både en fordel og en ulempe. Fordelen er at man får mange synsvinkler og historier, ulempen er at det blir mange karakterer og handlinger å holde styr på. Det hender jeg må bla tilbake for å finne ut hvem som egentlig har dukket opp igjen. De dramatiske omgivelsene til tross er det mye god britisk humor her, jeg sitter stadig og humrer for meg selv. Dessuten - jmf tidligere innlegg - klarer faktisk Thomas å skrive sexscener man ikke vrir seg i stolen av å lese, men som passer inn med resten både i språk og tone.

Almost impatiently she shrugged away the top half of the dress until it fell, revealing her naked to the waist. He smiled suddenly, happily.
'I am running out of underwear" she said as in explanation. 'English underwear is for old women.'
'You're right', he nodded. 'Absolutely right.'
He reached for her and held her naked top against his shirt and they kissed again, fully, then parted a little as his swift mouth travelled down her neck until he was kissing her breasts. 'Don't forget you have a tongue also, darling' she promted.
'Ah yes' he remembered putting it out and against a nipple. 'Thank God you're French"

Min største innvending mot denne boka er at det slutter for tidlig og for brått - krigen følges ikke til ende og dermed heller ikke alle historiene. Jeg har lett etter en oppfølger uten hell - jeg vil jo vite hvordan den går... (egen bokhylle)

Bokinnkjøpet var heller ikke så overveldende stort. To London-kjøp med selvforklarende titler og Gardells lenge etterlengtede, forhåndsbestilt for flere måneder siden.

Henry Hitchings : Sorry! The English and their manners
Andrew Marr : The Diamond Queen - Elisabeth II and her people
Jonas Gardell - Torka aldrig tårar utan handskar 3 : Döden






Ingen kommentarer: