søndag 11. august 2013

Lesemåned juni

Juni var en god lesemåned, som ble litt preget av at jeg skulle til England i slutten av måneden. Uleste bøker med handling fra de britiske øyer ble plukket av hyllene - inkludert en som hadde stått på vent i 16 år! 7 bøker - tre på engelsk, tre på norsk, en på dansk; fem romaner og to biografiske; to fra 70-tallet, to nye. Dessuten gjenleste jeg Richard Herrmanns Mine gleders by som London-vorspiel.

Katherine Pancol - Jackie Kennedy bak masken
Man skal vel ikke forvente altfor mye av en pocketbok som, før det havnet på loppemarkedet hvor jeg fant den, kom som bilag til et dameblad. På den annen side - mitt eksemplar av Michael Cunninghams Timene kom meg i hende på nøyaktiog samme måte. I følge baksideteksten er dette et levende og nyansert portrett - i følge meg er det en av de mest (for)dømmende biografiene jeg har lest. Det er ikke så lett å ta på alvor en forfatter som beskriver en unge på knapt fem år som En grådig begjærlig liten pike [...] Hun tar seg aldri det bryet å rose andre. Hun lyver aldri for å glede noen eller smigre noen. [...] Hun har det ikke bra med seg selv hvis hun ikke vinner over alle de andre barna. Sånn fortsetter det hele boka gjennom, stadige skråsikre og sjelden særlig flatterende beskrivelser av hva Jackie og andre tenker, føler og mener. De store historiske hendelsene er tydeligvis mindre viktig - drapet på JFK er for eksempel fort unnagjort. Det ene kapittelet slutter med at de skal til Texas, det neste begynner med begravelsen. Greit nok at de fleste vet hva som skjedde, men man skulle jo tro at det å sitte ringside når ektemannen blir drept er en hendelse verdt å nevne i en biografi. Skjønt, i etterordet sier forfatteren at Denne boken er hverken et historisk verk eller en uttømmende biografi. Det er et portrett, eller snarere et essay i romanform. Jeg er ikke overbevist om at det er en holdbar unnskyldning. Makkverk. (nyinnkjøpt - loppemarked)


Kathleen Baker - A family at war
Denne boka er fra 1970 og basert på en tv-serie jeg aldri har hørt om, men som åpenbart var veldig populær i Storbritannia på 1970-tallet. Den handler om livet i en vanlig familie i Liverpool under 2. verdenskrig - lite om krigshandlinger, mest om hvordan hverdagslivet var, både det som ble påvirket av krigen og det som ikke ble det. Min type krigsbok. Det mest overraskende med historien for meg var at det var så mye bombing i Liverpool - man hører jo mye om the London blitz, men lite om hvordan det var andre steder. Serien gikk over tre sesonger, men boka er nok bare basert på den første - den slutter litt brått. Jeg har lett, men ikke lyktes i å finne flere bøker... (egen bokhylle - kjøpt i bruktbutikk på Island i 1997(!))

Jacqueline Winspear - The Mapping of Love and Death
Kjøpt litt på måfå i Skottland i fjor. Foregår i England på 30-tallet, hvor Maisie Dobb jobber som privatdetektiv. Hun får i oppdrag å finne ut av omstendigheten rundt dødsfallet til en ung amerikaner under 1. verdenskrig, og lykkes selvfølgelig med det til slutt ( å si at en krimhistorie får en løsning kan vel ikke kalles spoiler...?). Krimhistorien blir aldri det mest spennende her, det blir litt for mange tråder og ikke interessant nok - skildringene av London i 30-årene og hvordan livet artet seg for en ung kvinne i et uvanlig yrke fenget mye mer... Jeg oppdaget at boka er del av en serie bøker om Maisie Dobb og oppdragene hennes - denne er nummer 7 i rekken. Som med de fleste krimserier betyr det at jeg mangler en del bakgrunnsstoff, ting som nevnes når det har betydning for historien og som åpenbart har hendt i tidligere i forbifarten. Et kjapt søk avslører at den første boka nå har kommet på norsk og er å få tak i på bibliotekene - det kan vel være det blir flere turer til mellomkrigstidens London over en tekopp i mørke høstkvelder... (egen bokhylle - kjøpt i fjor)


Jo Nesbø - Politi
Men Harry var ikke død... Jo Nesbø er like utspekulert og grotesk som vanlig, og jeg lar meg lure gang på gang. Slukt på en ettermiddag - det er umulig å legge fra seg en Harry Hole-bok. (nyinnkjøpt)

Kirsten Thorup - Baby
Det føles litt urettferdig å kritisere en bok fra 70-tallet for at den mangler Hermann Sabado... Han var fantastisk som Daisy i Nationaltheatrets dramatisering av denne danske kultklassikeren, og boka blir ikke like fengende. Den er ganske hesblesende i formen, lange setninger med mange kommaer og ikke nødvendigvis med så mye sammenheng mellom første og siste ledd. Tiden har nok gått litt fra den - den er ikke så sjokkerende som den en gang var.  (lånt på biblioteket)

Fay Weldon - Huset Dilberne
Upstairs/downstairs-historie rettet mot Downton Abbey-tilhengere. Litt for overfladisk, litt for mange personer og intriger, litt for mange klisjéer og en skrikende mangel på en klar hovedperson. (lånt på biblioteket)


Elizabeth Kerri Mahon - Scandalous women : The Lives and loves of history's most notorious woman
En bok full av spennende historiske kvinner som levde uvanlige liv, gjennom ting de gjorde, mål de oppnådde og konvensjoner de nektet å føye seg etter. Kjente og ukjente, fra Amelia Erhardt og Grace O'Malley til Gertrude Bell og Boudica.  Min største innvending er at boka er litt for omfattende, evnt litt for kort - å dekke 35 spennende liv på 290 sider blir fort veldig overfladisk og udetaljer. (egen bokhylle. kjøpt i fjor)

Et enkelt loppemarked innbrakte hele ni bøker, i tillegg til et par fra London.

Henrik Haugstøl - I tippoldefars by Christiania (1943). 
 Thomas Robert Malthus - Reisedagbok fra Norge 1799
Olav Dalgard - Teatret : Frå Aiskylos til Ibsen  
Laurence Housman - Victoria Regina : A dramatic biography 

 Jo Nesbø: Og derr! var sommeren i gang.
Agatha Christie - The Murder at the Vicarage.
Bent Vanberg - Of Norwegian ways 

Richard Bach - Måken Jonathan.
Katherine Pancol - Jackie Kennedy bak masken.

Maria Semple - Where'd you go, Bernadette?
Barbara Comyns - Our spoons came from Woolsworth

Ingen kommentarer: