torsdag 1. august 2013

Et anfall av måtehold og/eller beslutningsvegring


Jeg kjøpte faktisk ikke så mye bøker i London, det ble bare to sakprosabøker og to romaner. Jeg var i flere bokhandler, men utvalget var så stort og lystene så mange at det ble litt overveldende - beslutningsvegringen tok overhånd...

Maria Semple - Where'd you go, Bernadette? En ikke-helt-A4-husmor forsvinner sporløst, og tenåringsdatteren hennes prøver å finne ut hvorfor. Historien fortelles primært i for av dokumenter - brev, e-post, informasjonskriv fra skolen osv. Så langt har jeg lest ca 1/4 og er godt fornøyd. Denne var det masse reklame-postre for på t-banen, dessuten hadde jeg lest en positiv blogg-anmeldelse et par uker før jeg dro, så det var et lett valg.  

Barbara Comyns - Our spoons came from Woolsworth Plukket på måfå ut fra omslag og tittel. Stikkord fra baksideteksten er kunstrerliv, eksentrisk og 1930s bohemian London. Boka ble utgitt første gang i 1950.

2 kommentarer:

jan.chr.naess@gmail.com sa...

Hovedstikkordet for Comyns' roman er kanskje fattigdom og kvinneperspektiv. Har du ikke lest den ennå, bør du gjøre det. Du vil bli forbløffet :-)

Vennlig hilsen,
Jan Chr. Næss

HildeSol sa...

Dine stikkord var nok mer dekkende enn baksideteksten - den var ikke helt hva jeg forventet, uten at det på noen måte gjorde den til en dårlig leseopplevelse, snarere tvert imot.