søndag 16. juni 2013

Rapport fra boklageret

Da var det verste overstått i år også. Det store flertallet av bøkene har kommet inn, timelisten viser at jeg har jobbet mer enn en dag ekstra i løpet av uka, boksen med frukt og sjokolade er nesten tom og jeg har igjen erfart at man faktisk kan bli støl i fingrene. 

Kameraet sviktet meg, så det lille som ble av bilder er fra den første dagen - det ble MYE fullere. Strengt tatt ble det til forveksling likt tidligere år, selv om jeg føler at det går litt greiere for hvert år.


Elevenes kommentarer og utbrudd er stort sett nye hvert år, selv om den finnes noen gjengangere...

-Hæ, er det hans/hennes/hvem sin bok, sa du?!
Høres mange ganger om dagen. Morsomst er de som ikke aner hvem bokas egentlige eier er. Skulle gjerne visst hvordan de får til alle disse forbyttingene...

*

-Kan jeg levere PCen her`/Når/hvor/til hvem skal jeg levere PC?/Hvor er IT-folka?
IT-kontoret holder til i naborommet - det betyr selvfølgelig at jeg vet alt om hvor de er og hva de driver med til enhver tid.

*
-Er det her jeg skal levere bøker?/Er dette boklageret?

Neinei, du skal til et annet rom fullt av skolebøker og hyller...



Jeg til 1-klassing som som plukker på taperullen min mens han venter i kø:
-Er ikke du litt gammel til å leke med sånt...?
Han (fulgt av et hvor-dum-er-du-da-blikk):
-Ser det sånn ut...?

*
Elev 1: Jeg er bare fornøyd med at det ble ståkarakter.
Elev 2: Døh, 1+ er ikke ståkarakter...
Det er i sånne tilfeller det krever litt selvkontroll å ikke bryte ut i høy latter...

*

Heftig Star Trek-diskusjon i køen. Hvorfor kom det ikke som en overraskelse at det var elever fra IT-klassen-...? *fordomsfull*

*

Elev (dumper en bokbunke på skranken): Jeg har mange bøker!
Jeg (gestiklerer mot hyllene): Jeg har flere...

*

Elev blir spurt om han går i 1. eller 2. klasse:
-Jeg har ikke skjegg for moro skyld, altså...



Ta med seg posene man hadde bøkene i? Hvorfor det?

*

.-Jeg tror kanskje denne er min - jeg fant den i skapet og har savnet den lenge.

*

-Jeg kom opp i religion - nå begynner jeg å tro på Gud, liksom!

*

To elever kommer sammen for å levere. Den ene graver i lomma etter skolekortet, og får beskjed om at jeg ikke trenger å se det. Han ser skuffa ut, hans følge flirer.
Elev: Trenger vi ikke kortet?
Jeg: Hadde du gledet deg til å briefe nå?
Elev: Jepp. jeg har vært så bråkjekk...

*

-Du, de bøkene jeg leverte for en time siden - der lå det visst noen viktige papirer...
Han hadde flaks, vi fant dem. I den halvmeterhøye (og det er nesten ikke en overdrivelse) bunken med papirer jeg har plukket ut av bøkene har jeg også funnet bl.a. bankbrev og en selvangivelse, som ingen har savnet så langt.

*

Rop fra bak i køen:
-Damen, damen, jeg har glemt atlaset mitt!
Han ble nesten litt skuffet da det ikke var så krise som han trodde...

*

Å ødelegge bøker er som kjent aldri morsomt. men når bildet på forsiden av tyskboka er en gutt som står i en robåt og ser mot horisonten, og noen har tegnet flere haifinner og en snakkeboble med "Oh shit!", da er det vel lov å le bare litt...

*

Elev har kommet opp i norsk muntlig:
-Dette er en strålende dag.
Jeg: Og du sa det så helt uten sarkasme...
Elev: Sarkasme, nei, det trenger du ikke tenke på...

*

En uke til elevene har ferie - to uker til jeg følger etter. Innen den tid har jeg sikkert sluttet å drømme om skolebøker om natten..

Ingen kommentarer: