onsdag 19. juni 2013

Jo Nesbø - Politi

*forsøksvis nokså spoilerfri, men leses på eget ansvar*

Det slår meg, der jeg sitter og har viet en søndag til den nye Jo Nesbø-boka (jeg var taktisk lur og begynte ikke før jeg visste at jeg hadde tid til å lese den på en dag), at dette er en type bok jeg egentlig har svært lite til overs for, Kompliserte krimintriger, altfor mye blod og gørr og fantasifull vold (seriøst, man kan jo lure på hvor all denne makaberheten til Nesbø kommer fra), seriemordere og en ensom ulv-etterforsker med med sosiale og rusrelaterte problemer. Hvorfor leser jeg dette?

Elementært, min kjære Watson. Det er Jo Nesbø. Det er Harry Hole. Jeg leste de to første på et folkehøgskolerom i den trønderske ødemarken for snart 13 år siden, og etter det må jeg bare. Hver bok, så snart som mulig etter utgivelsen. Jeg bryr meg om Harry og om menneskene rundt ham - jeg vil vite hva som skjer!

Årets utgivelse - Politi - er den tiende i rekken. Det kommer vel ikke som noe stort sjokk når jeg avslører at Harry ikke er så død som man kunne tro etter Gjenferd. Nye bestialske drap skjer, men gufs fra fortiden. Jeg sier ikke (så mye) mer...

Som alltid liker jeg språket til Nesbø, han har mange fine formuleringer (Min favoritt er likevel åpningskapitlene i Frelseren, der har han en serie usedvanlig lekre overganger) og noen byskildringer som gjør en Oslo-innfødt myk om hjertet. Han viser seg også, enda mer enn før, som en særdeles dyktig manipulator. Flere ganger ledes jeg langt nedover en åpenbar sti, bare for å oppdage at jeg er milevis på villspor.Det er så jeg se for meg Nesbø sitte som Eneherskeren (Mummipappa på eventyr) og flire for seg seg "Det hadde dere ikke tenkt dere!" Jeg har sett flere kritikere kommentere at det blir litt usannsynlig, men det plaget meg egentlig ikke. Er ikke det nærmest et genrekrav og en forutsetning for de fleste krimbøker? Skal jeg klage på noe, er det heller det at den godeste Harry begynner å bli litt for smart og allvitende til tider.

Jeg ble ikke like sint av denne som av forrige - et par ting er tilgitt, men noen høner har jeg fortsatt å plukke med herr Nesbø. Man gjør da bare ikke sånn?! Om dette er den siste Harry Hole-boka? Jeg mener å ha lest et sted at han hadde planlagt å skrive ti bøker, men den slutten kan gå begge veien...

Ingen kommentarer: